Naturyoga skapar förståelse för de stora sammanhangen

Yogaläraren Jessica Lilo har alltid fascinerats av naturen – av blommornas skörhet, möten med djur och inte minst den ordlösa kommunikationen som uppstår mellan två personer som vandrar i skogen. Denna mystik har hon lyckats förvandla till en yogaform som hon kallar naturyoga.
Jessica Lilo från Saltsjö-Boo utanför Stockholm, har de senaste tolv åren, förutom att hålla yogaklasser för vuxna, arbetat med att introducera yoga i barn- och ungdomsgrupper. Programmen, enkla och naturinspirerade yogaövningar som hon kallar naturyoga, lärs ut till pedagoger och andra som jobbar med barn och unga.
Naturyoga ingår även som en del i den ideella föreningen Drömmen om det godas metoder för lugn och ro i skola och förskola. Barnen får prova hur det känns att vara ett frö, solen och vinden eller en vulkan.
– Vi går på upptäcktsfärd i vår fantasiskog, planterar en trädgård och har flygträning för superhjältar. Det är ett lekfullt och roligt sätt att lära känna sin kropp. Dessutom får barnen livsviktiga redskap för att hantera stress, de tränar på att hålla fokus och uppmärksamhet och allt sammantaget bidrar det till en djupare självkänsla, säger Jessica.
Hon berättar att hon själv har en psykologisk skörhet och att hon i tonåren upplevde ett utanförskap bland andra jämnåriga. Istället hittade hon en samhörighet med naturen, och yoga och meditation blev en fristad.
– Min barndom har format den naturyoga som jag lär ut idag. Min gammelmorfar var jägare och när jag fick följa med honom ut i skogen var lyckan gjord. Vi hade en ordlös kommunikation och jag fick uppleva möten med vilda djur på mycket nära håll.
– Jag insåg hur skör och späd blomman linnéa var, jag hittade en blå fjäder från en nötskrika och i min fantasivärld kom den från en helblå fågel. Det var så tydligt när jag var med honom att vi var en del av naturen.
Vi går på upptäcktsfärd i vår fantasiskog, planterar en trädgård och har flygträning för superhjältar.
Till yrket har hon ägnat sig åt medicinsk forskning, först på Karolinska institutet och sedan på University of Wisconsin-Madison i USA.
– Jag ville förstå hur världen hänger ihop och gottade ner mig i mikrobiologi, kvantfysik och neurovetenskap. Det har varit en balans mellan det intuitiva och intellektet och min egen yoga har som syfte att sprida budskapet att människan är en integrerad del av naturen.
Grunden i naturyoga är hämtad från hathayoga och anusarayogans biomekaniska tänk. Jessica började med yoga när hon var 13 år, på 1980-talet, och år 2000 utbildade hon sig till hathayogalärare i USA. Lärare var Jamie Allison, Shiva Rea och John Friend.
Naturyogautbildningen är uppdelad i en grundutbildning på tre dagar, och en påbyggnadsdel som är två dagar.
– Många väntar ett år innan de går påbyggnadsutbildningen för att hinna få lite erfarenhet. Var och en får sedan ett diplom som intygar att de är certifierade att göra naturyoga i förskola och skola. Det är inte tänkt att man ska jobba på studio, då anser jag att man bör ha en mer djupgående yogalärarutbildning.
Längden på varje pass varierar beroende på situation och ålder, allt från en timme och en kvart med tonåringar till fem minuter i klassrummet i början av en lektion. När förskolelärare jobbar med naturyoga är det typiska passet 20 minuter långt.
– Barnen är i åldrarna 1-18 år. Programmet ska vara flexibelt och kunna integreras i skolan.
Det som gör naturyogan unik är att det är ett pedagogiskt verktyg för att skapa kunskap om det ekologiska sammanhanget. Den är fri från referenser till hinduism, chakran, klassiska mantran och mudras och väl anpassad för det svenska skolsystemet. Naturyoga är ett konkret sätt att arbeta med värdegrundfrågor och hållbar utveckling.
– Den ger en större förståelse för naturen. Man ser hos de små barnen att de uppfattar fler detaljer i naturen, de lyssnar på olika ljud, ser olika färger och lever sig in i hur det är att vara exempelvis vinden eller ett grässtrå. Barn har berättat att när de blir arga så kan de säga att ”då blev jag en vulkan och sprutade lava”.
– Grunden i naturyoga innebär att vi alla består av samma element och är utbytbara, naturen är en del av oss och vice versa. Och att skapa en större förståelse för hur det stora ekologiska kretsloppet ser ut. Idén med yoga är att skapa närvaro i kroppen i nuet för att kunna förstå komplexa skeenden.
Intensiteten skiftar genom passet, från balansövningar och krigarposer till lugnare sekvenser och fokus på den inre koncentrationen.
– Vi brukar inleda med en solhälsning som kallas ”vi säger hej till hela naturen och oss själva”.
Ledord kan förekomma men inte helt guidade meditationer. Passet avslutas med avslappningsövningar.
– Det kan handla om att guidas in i känslan att vara havet.
Jessica har sedan utbildningen startade 2006 fått fin respons från både lärare och barn. En förskola har jobbat intensivt med naturyoga ända sedan 2007, i alla grupper från de minsta och upp till fem år.
Även i högstadiet där det varit problem i vissa grupper, har naturyoga fungerat mycket bra. Då har värderings- och avslappningsövningar ingått.
– Från början klarade de inte av att blunda för de var inte säkra på vilka de var, kände oro och hade en bristande kroppsuppfattning. Nu säger de att det bland annat är lättare att somna på kvällen. Det har också fungerat jättebra för barn med adhd, asperger och autism. Alla kan göra naturyoga under rätt ledning.
Mer om naturyoga
- Intensitet: Varierande.
- Utbildning: Pedagogutbildning i botten och därefter en tre dagar lång grundutbildning i naturyoga samt en fortsättningskurs på två dagar.
- För vem: För alla barn och ungdomar mellan 1-18 år.