Vad är yoga, egentligen? Våra experter ger svar

Naturligtvis har yoga olika betydelser för olika människor. Vi har alla olika erfarenheter av yoga, olika kunskaper, olika inställningar och därför också olika perspektiv på yogan. Enligt yogisk filosofi så har yoga dock en definiering.
Yoga är hejdandet av sinnets rörelser
Det finns ett antal skrifter (vedas) som nämner ordet yoga och då på lite olika sätt. Det är i skriften Yoga Sutras som yogan behandlas mest omfattande. Denna skrift är skriven av Patanjali (en del hävdar att boken i själva verket är skriven av flera personer).
I första padan (kapitlet) och i andra sutran. 1:2, definieras yogan: ”Yoga är hejdandet av sinnets rörelser”
Rörelserna (vrittis) kategoriseras till fem olika vilket tas upp i sutra 1:6. Där definieras rörelserna som: vetskap, misstag/inkorrekt kunskap, föreställning, sömn/tomhet och minne. Kan vi inte stilla sinnets rörelser så fastnar vi i föreställningar och idéer om hur världen och vi själva ser ut. Vi ser inte på saker som de verkligen är, utan vi ser och identifierar oss med sinnets rörelser och tror att det är verkligenheten. Vårt medvetande identifieras då med rörelserna och tror att den är rörelserna. Det är som om vi ser världen genom ett par skitiga glasögon och då förställs det vi ser (vissa saker kanske vi inte ens ser för att glasögonen är så smutsiga på vissa delar). Vi ser inte sanningen bakom, vi ser inte vårt verkliga jag.
Yogans åtta vägar
Vi får i Yoga Sutras lära oss mer om yogan, vad som innefattas i detta, hur man kan stilla sinnet och vilka verktyg och metoder som finns. I Yoga Sutras finns en sutra – 2:29 – som även definierar yogans åtta grenar/stigar:
yama, niyama, asana, pranayama, pratyahara, dharana, dhyana och samadhi.
Denna sutra är det kanske fler yogautövare som är bekant med. Och den gren eller stig som kanske allra flest yogautövare i den västerländska världen är bekant med kan nog vara ”asana” (rörelser). De moderna yogaklasserna idag innefattar främst asana och pranayama (behärskandet/utdragandet av andetaget). Detta kan vara en anledning till att många moderna utövare tror att yoga är likställt med fysiska yogapositioner.
Yogautövande kan skapa ett liv i balans
Ordet yoga grundar sig från två olika rötter (förening och försjunkenhet). Men själva definitionen av vad yoga är, är alltså: ”Yoga är hejdandet av sinnets rörelser”. Sen kan själva utövandet av de olika grenarna/stigarna skapa ett liv i balans, en känsla av att kropp, själ och sinne befinner sig i ett samspel och inte är separerade från varandra. Yogan kan ge ett välmående. Yogautövandet kan ge en massa olika effekter. Alla yogautövare kan säkert ge sin egen syn på vad yoga betyder för just dem, hur utövandet av yoga har påverkat just deras liv. Det är dock inte samma sak som att definiera vad yogan är.
Hade frågan varit ” Vad betyder ordet yoga” hade svaret varit annorlunda.
Detta är en av de verkligt svåra frågorna. Med så många sinsemellan olika traditioner och moderna hybridformer kommer man per automatik att få många olika svar – där alla dessutom innehåller en eller flera facetter av helheten kring vad yoga handlar om.
Den enskilda droppen och en del av havet
Jag tänker att man börjar med ordets betydelse i sanskrit, som är förening – där jag som utövare strävar att få ihop saker i mitt liv, förening mellan kropp och sinne, kropp och själ. Att hitta ett sätt att leva i harmoni med mig själv och hela världen – samtidigt. Både vara den där enskilda droppen OCH en del av hela havet – samtidigt. Det finns i detta sammanhang ett fantastiskt uttryck: attached to nothing – connected to everything.
För mig handlar yoga om att släppa identifikationen med mig, min kropp, tankar och känslor, släppa olika idéer om vem och vad jag är – eller inte är.
Ja tack, jag vill ha full tillgång till yogafordig.nu för 39 kr/mån.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
Patanjali, som via sina sutras formulerade yogans tidlösa filosofi för kanske 2 000 år sedan sa att yoga handlar om att stilla sinnets tankevågor – för då vistas människan i sin sanna natur. Att tänka sig fram till svaret är med andra ord inte vägen till full insikt. Så, mitt slutgiltiga svar skulle kunna bli att yoga är en samling tekniker, en flexibel verktygslåda för att skapa balans och full insikt i mig själv som människa.
Några betraktelser om yoga utifrån Bhagavad-Gita
Man brukar säga att yoga betyder förening. Men förening med vad? I den vediska kunskapen som yoga kommer från talar man om att det finns ett fält av rent medvetande, ren stilla lycka, som är grunden till hela universum och som allting uppstår ur. Det ligger bortom tid och rum, finns därmed överallt och alltid och det är också grunden för vårt medvetande. Det finns inom oss alla och vi kan alla få tillgång till det.
Arjuna ställs inför ett dilemma
I Bhagavad-Gita, som är en av de viktigaste vediska texterna, beskrivs hur hjälten Arjuna ställs inför ett tillsynes olösligt dilemma. Han står på slagfältet och ser att bland hans motståndare finns många människor som han högaktar. Om han strider måste han försöka döda dem men om han inte strider kommer ondskan att segra vilket kommer att leda till lidande för folket.
Ibland beskrivs det som om Arjuna är förvirrad. Men i själva verket har han insett något mycket viktigt nämligen att det är omöjligt att rent intellektuellt räkna ut vilket som är det bästa sättet att agera i alla lägen. Och så är det ju för oss alla. Även om vi inte står på något slagfält så hamnar vi ibland i situationer där det verkar som om det blir fel hur vi än gör – och ibland när vi gör det som vi tror är bäst så blir det helt fel fastän vi vill så väl. Livet är så oerhört komplext och det är så mycket som påverkar allting annat så att bara med logiskt tänkande räkna ut det bästa sättet att handla blir ogörligt.
Fältet av rent medvetande, där allt är ett
Arjuna ber sin läromästare Krishna om råd. Krishna svarar då: ”var förutom de tre gunorna o Arjuna” (vers 2.45). Det tre gunorna är hela den materiella världen, gunorna är den skapande, den upprätthållande och den nedbrytande kraften som alla måste verka i samklang för att materien ska kunna finnas. Men för att kunna lösa problemet måste man gå bortom dem, till deras grund, fältet av rent medvetande där allt är ett. Sedan säger Krishna: ”etablerad i yoga utför handling” (vers 2.48).
Med etablerad i yoga menas här att man är etablerad i det rena medvetandet. Handlar man utifrån den nivån kan man aldrig skada någon annan för det finns inte någon annan – allting är ett. Ur ett västerländskt perspektiv kanske man kan säga att man har utvecklat sin intuition maximalt så att man automatiskt känner vilket som är det rätta sättet att handla.
Komma i balans och förenas med sitt inre
Den vediska litteraturen ger sedan råd om hur man kan ”etablera sig i yoga” det vill säga få full kontakt med det rena medvetandet som vi alla har inom oss. Yoga asanas, de fysiska yogaövningar som vi oftast tänker på när vi hör ordet yoga, är ett sätt. Andra är meditation, andningsövningar och ett livsbefrämjande leverne.
Så man kan säga att yoga handlar om att komma i balans och förenas med sitt inre själv – den vi egentligen är bortom begränsningar, blockeringar och stress. För djupt inom oss alla finns all den kunskap, all den kärlek och all den kraft som behövs för att skapa ett lyckligt liv både för oss själva och för våra medmänniskor.
Yoga är så mycket, i västvärlden ses det ofta som en form av lugn fysisk träning med fokus även på att minska stress och skapa balans. Yoga i sitt ursprung handlar om personlig utveckling, att lära känna sig själv, bli den bästa versionen av sig själv och en god människa.
Tittar man på Patanjalis Yoga Sutras så handlar det första steget om hur man ska uppföra sig, att vara en bra människa, steg två handlar om hur vi ska leva ett hälsosamt och andligt liv och utvecklas som människa, som steg tre kommer de fysiska yogapositionerna, steg 4 är andning. Yoga händer inte bara när vi tränar på vår yogamatta utan är en livsstil, en livsfilosofi, och pågår hela tiden.