Det här ska du tänka på när du väljer mindfulnessinstruktör
Många instruktörer står beredda att instruera dig i mindfulness. Men är alla verkligen så kompetenta som de utger sig för att vara? Och vad händer om du låter dig ledas av någon som saknar adekvat utbildning och erfarenhet?
Om du blivit intresserad av mindfulness, lärt dig det mest grundläggande, och kanske provat på en mindfulnessmeditation, och känner att du vill fördjupa dig ytterligare, kan det vara dags att hitta en kunnig och kompetent instruktör.
Stor skillnad mellan mindfulnessinstruktörer
Skillnaden är stor mellan olika instruktörer eftersom kvaliteten på de utbildningar som finns varierar stort.
Vissa utbildningar är så korta som någon dag och andra sträcker sig över flera år.
Alla ska få chans att öva medveten närvaro
Några som vill bidra till hög kvalitet i undervisningen av mindfulnessbaserade program med empiriskt stöd är föreningen MBTA Sweden (Mindfulness-Based Teacher Association Sweden).
Föreningens vision är att göra det möjligt för människor från alla samhällsområden att lära sig hur man kan öva medveten närvaro och medkänsla med hjälp av effektiva och evidensbaserade program för att främja egen hälsa.
Ja tack, jag vill ha full tillgång till yogafordig.nu för 39 kr/mån.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
Föreningens övergripande syfte är att främja utvecklingen och spridningen av högkvalitativa mindfulnessbaserade program som genom metaanalyser har väldokumenterat empiriskt stöd och som rekommenderas av Socialstyrelsen, i dagsläget MBSR, mindfulnessbaserad stressreduktion, och MBKT, mindfulnessbaserad kognitiv terapi.
Fråga hur läraren ser på eget utövande
I ljuset av detta ställde vi några frågor till Camilla Sköld, ordförande i föreningen MBTA Sweden samt doktor i neurovetenskap, legitimerad sjukgymnast med grundläggande psykoterapiutbildning och grundare av Center for Mindfulness Sweden.
Hon har lärarcertifiering i mindfulnessbaserad stressreduktion, MBSR, och är en bland ett knappt 50-tal i världen med certifiering i att utbilda MBSR-lärare med utbildning från Center for Mindfulness, University of Massachusetts Medical School i USA.
Säkrast är att gå ett program som har vetenskapligt stöd. Foto: Pixabay
Hur vet man om en mindfulnessinstruktör håller hög kvalitet?
– Eftersom det finns så många olika instruktörsutbildningar i mindfulness är det svårt att ge ett enhetligt svar. Det finns instruktörsutbildningar på några dagar upp till flera år, säger Camilla
Men finns det något du kan leta efter?
– Om du är deltagare och vill gå en kurs i mindfulness skulle jag säga att det viktigaste är att ta reda på hur läraren ser på eget utövande och om läraren själv har ett sådant. Detta är någon form av kvalitetsindikation i alla fall.
Hon fortsätter:
– Säkrast är att gå ett program som har empiriskt vetenskapligt stöd, såsom till exempel mindulnessbaserad stressreduktion (MBSR), mindfulnessbaserad kognitiv terapi (MBKT) och ett mindre antal andra mindfulnessbaseradeprogram som finns tillgängliga i Sverige. Utbildning till lärare i dessa program är omfattande, sträcker sig över flera år och följer internationellt framarbetade kriterier.
Här kan du läsa mer om dessa kriterier.
Lärarutbildningar i MBSR och MBKT är en kvalitetsgaranti på att lärare utbildade i dessa program håller en viss lägstanivå. MBSR och MBKT är också de två program som rekommenderas av Socialstyrelsen sedan 2016.
Yogans rum är inte alltid den trygga oas som det ska vara. Foto: Unsplash
När du inte får den hjälp du behöver
Ibland händer det olyckligtvis att deltagare inte får den hjälp de söker och kanske till och med tar skada.
Här kan duläsa ett varnande exempel om hur en yogaelev farit illa av en yogalärare och dennes undervisning
I vår intervju med yogaläraren och före detta studioägaren Johanna Alvin kan du läsa mer om hur yogalärare påverkar andra och hennes tankar bakom det.
Brist på kunskap kan leda till ökat lidande
Vad är risken med att låta sig ledas av en mindfulnessinstruktör utan rätt kompetens?
– Det minsta som kan hända är att det inte händer något alls och det skulle jag säga är bra eftersom man då inte orsakar ökat lidande för personen. I andra fall sprids missuppfattningar kring till exempel vad acceptans är. I olyckliga fall kan man förorsaka ökat lidande genom att man inte har tillräcklig kunskap i att möta och arbeta med sådant som kan komma upp under mindfulnessövningar, säger Camilla.
Hon fortsätter:
– Mindfulnesslärare kan dessutom ha väldigt olika bakgrund. Det kan vara personer med omfattande hälso- och sjukvårdsutbildning, psykologer, psykoterapeuter, pedagoger och så vidare till personer utan någon egentlig grundläggande utbildning alls, som själva känt sig hjälpta av mindfulness och sedan önskar dela det man upplevt som värdefullt med andra. Här är det viktigt vilken kontext man avser att arbeta i som mindfulnessinstruktör. Många kan göra nytta någonstans.
Risk att begreppet urvattnas
I dagsläget är det inte säkert att olika aktörer ens menar samma sak när termen mindfulness används och risken är att begreppet urvattnas när diverse aktörer hänvisar till de globalt vetenskapligt grundade mindfulnessbaserade programmen i marknadsföringen av mer förenklade kurser och tjänster.
Som ett led i det arbetet anordnade föreningen MBTA Sweden i höstas en inspirationsdag där de bjöd in Rebecca Crane, professor och forsknings- och utbildningsledare på universitetet i Bangor, Wales. Hon menar att mindfulness i dag vilar på en skarp vågkam mellan spiritualitet och sekularism, terapi och populärkultur, och att det behövs mer ramverk kring hur vi bör jobba med mindfulness för att behålla dess kraft.