Yoga populäraste träningsformen i världen – rankas i topp i 78 länder
Yoga blev den överlägset mest populära träningsformen i världen när det brittiska företaget Future Fit jämförde nio träningsformer.
Yoga, med ett mångtusenårigt arv och en unik förmåga att anpassa sig till olika epoker och miljöer, visade sig vara den populäraste träningsformen i inte mindre än 78 länder.
Ja tack, jag vill ha full tillgång till yogafordig.nu för 19 kr/mån.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
De betydligt yngre träningsformerna zumba och crossfit kom delad tvåa och var populärast i 20 länder.
Löpning kom femma, populärast i sju länder.
Blå färg visar yoga. Illustrationen är hämtad från Future Fit och är beskuren.
Undersökningen redovisar data från de flesta av världens länder. Men från några länder saknas uppgifter, bland annat Kina. I Hongkong är dock yoga utsedd till favorit, detsamma gäller i Kinas grannländer Mongoliet, Kazakstan, Afghanistan, Pakistan och Indien.
Den jämförande studien från Future Fit avser 2020.
Biohackning det sökord som ökar mest
Utöver populärast träningsform så listar och jämför undersökningen sökbegrepp på Google.
Det sökbegrepp som ökade överlägset mest under 2020 var biohacking, ett sökbegrepp som användes nära 30 procent mer än året innan.
Biohackning kan beskrivas som en strävan efter att förstå och ta kontroll över sin egen kropp med hjälp av alla tillgängliga medel. Det kan handla om att med hjälp av vetenskapliga framsteg, ny teknik, kosttillskott, droger, mediciner, träning och meditation uppnå resultat som gör dig effektivare, sover bättre och mår bättre.
Andra begrepp som ökat i popularitet under föregående år är spinning och träning.
Yoga står sig ganska stabilt som sökbegrepp, med en svag minskning på knappt 2 procent.
Bäst före-datumet för de populära träningsformerna crossfit och zumba ser dock ut att vara passserat. Både crossfit och zumba hamnar bland de begrepp vars sökvolym minskat mest.
Nike starkaste varumärket
Undersökning jämför även 100 varumärken inom träning.
Denna rankning baseras bland annat på Googlesökningar och engagemang i sociala medier.
Det mest populära varumärket 2020 var, enligt undersökningen, Nike.