Vittnesannonsörer kliver fram: Kraftigt ökad omsättning, fler deltagare och ökat intresse
Tre framgångsrika företag som använt yogafordig.nu och Yogagalan för sin marknadsföring kliver fram och berättar om nyttan de haft med att synas i dessa kanaler.
Yoga för dig är en oberoende plattform som med klassisk granskande journalistik berättar om alla sidor om yogans värld.
Samtidigt ger plattformarna yogafordig.nu och Yogagalan företag en chans att visa upp sig inför en bredare publik.
– När tre framgångsrika företagare inom yogans värld kliver fram och vill berätta om den stora nytta de upplevt av att synas i våra kanaler, så värmer det och ger oss fortsatt hopp samtidigt som det stärker oss i övertygelsen att vi gör något som är bra för hela yogacommunityn, säger chefredaktör Mikael Nyberg.
Vanya Mårtens: Vi ökade omsättningen från 7 till 10 miljoner kronor
Kristallrummet, som vänder sig till en yogapublik bland annat med kristaller, smycken, malor och malakurser har varit en av de tongivande sponsorerna bakom Yogagalan under tre års tid.
Kristallrummet har haft annonser i alla kanaler: yogafordig.nu, på Yogagalan och i nyhetsbrevet.
Vanya Mårtens, vd på Kristallrummet, berättar att satsningen att sponsra Yogagalan har känts väldigt positiv.
– ”Yogisar” är en bred och köpstark grupp som ligger Kristallrummet varmt om hjärtat och genom Yogagalan och Yoga för dig har vi verkligen nått ut till många i yogavärlden. Det har gett ringar på vattnet och under den här perioden har omsättningen ökat med 42 procent – från 7 till 10 miljoner!
Göran Boll: Jag är Yoga för dig evigt tacksam
Göran Boll blev känd inom yoga-Sverige efter att ha grundat mediyoga och Mediyogainstitutet, och etablerat yoga inom den svenska sjukvården. Göran Boll lämnade Mediyogainstitutet och har för en tid sedan startat sitt nya projekt, Göran Boll Yoga med bland annat I am-projektet.
Göran Boll har, på samma sätt som han framgångsrikt gjorde när han ägde och styrde Mediyogainstitutet, valt att använda Yoga för digs kanaler för sin marknadsföring.
Göran Boll Yoga och I am-projektet syns på yogafordig.nu från sommaren 2019. Därtill var Göran Boll Yoga en av sponsorerna bakom senaste Yogagalan.
Göran Boll har sett bland annat sett ett kraftigt ökande intresse för sina livesända klasser, vilka hans elever även kan titta på i efterhand.
– Jag är Yoga för dig evigt tacksam för det ökande intresse jag ser för all min verksamhet kring I am-projektet, säger han.
Swami Ma Sita: Vi får fler deltagare från Sverige tack vare annonsering
Skandinavisk Yoga och Meditationsskola har annonserat i På gång-kalendern under flera års tid.
– Vi har erbjudit djupgående retreater med yoga och meditation här i Småland sedan 1972. Vi undervisar på engelska eftersom våra deltagare kommer från hela världen. Tack vare annonseringen i Yoga för dig har vi de senaste åren haft fler deltagare från Sverige, säger Swami Ma Sita som fortsätter att använda vår tjänst På gång, där du dels kan finnas med utan kostnad, dels boka toppbanner.
Vilka annonsformat är mest attraktiva just nu?
– Betallänkar i våra guider till yogaläraryrket, dels till moderartikeln, men också till de grenspecifika som yinyogalärare och kundaliniyogalärare, har mött ett betydande intresse. Och i dagarna arbetar vi med en uppdatering av vår guide till yoga online, och i det arbetet har vi märkt av ett stort stöd. Men också vår artikel om ayurveda har visat sig fungera som en kanal att nå en bredare publik, säger Mikael Nyberg.
Hur är intresset för klassiska webbannonser?
– Intresset för webbannonser fortsätter att öka, och då framför allt annonser som kan placeras i direkt anslutning till artiklar och ämnen som ligger nära företaget. Artiklarna jag har nämnt ovan har alla även utrymme för annonser.
Är det okej att tala om annonsering och pengar i yogans värld?
– Att tala om pengar tycks förbli något av tabu inom yogans värld, jag vet att vi hade en artikel om det redan för sju åtta år sedan, den gången med fokus på yogalärarna och deras löner. Och nyligen hade vi en artikel där Johanna Hector berättar om konsten att leva på yogalärarlön. Vi vet att pengar är av intresse, inte ens yogisar och ”yogaprenörer” vill leva på enbart bröd och vatten. För oss är det a och o att företag inom yogans värld kan se en nytta med oss som plattform, också för marknadsföring. Att köpa en annonsplats på webben eller i ett nyhetsbrev är inte konstigare än att man betalar för en monterplats på en mässa, oavsett bransch.
För dig som är intresserad av att nå ut till fler
- Vill du veta mer om möjligheterna att synas i någon av de kanaler som Yoga för dig tillhandahåller så ska du kontakta chefredaktören.