Annki och Klas: ”Du målar upp en snäv och selektiv bild av kundaliniyogatraditionen”
Vi står upp för och försvarar rätten att alla ska få utöva de tekniker som de mår bra av. Det skriver Klas Landahl och Annki Warberg-Landahl som svar på Wiveca Allefelts kritik av delar av kundaliniyogan.
Hej Wiveca,
Vi ber dig läsa vår artikel igen. Och igen. Sedan ber vi dig nyktert läsa din egen artikel igen. Och se om det du svarar an på verkligen är det vi uttryckt.
Att läsa någons text, tolka den utifrån sitt eget filter och sedan skriva svar på påståenden som aldrig gjorts i den ursprungliga texten är väldigt svårt.
Utan att ha träffat oss, utan att veta hur vi undervisar, vilka kompetenser vi besitter eller hur vi delar yogisk visdom så har du väldigt mycket att säga om oss. Du har till exempel ingen aning om vad vi har för relation till KRI eller det förändringsarbete vi håller på med just nu.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
Ja tack, jag vill prenumerera på Yoga för dig och yogafordig.nu!
Att som legitimerad psykolog göra psykologiska tolkningar av människor man aldrig träffat är anmärkningsvärt. Att dessutom göra det i en offentlig artikel är ärekränkande och olagligt.
Du målar upp oss som icke-kritiska yogalärare i förnekelsefas, där du påstår dig veta att vår bakomliggande drivkraft att kundaliniyogan fortlever har att göra med vårt eget intresse att behålla ”kunder”. Du kan inte ha mer fel. Men hur kan någon ta oss på allvar nu? Vi är ju i förnekelsefas enligt dig. Det är en klassisk härskarteknik du använder dig av här.
Du tar dig även friheten att berätta varför vi har turban och vita kläder och förlöjligar det genom att berätta att religionsvetare tolkar det som ett uttryck för en totalitär rörelse. (anm. ingen religionsvetare skulle sätta den benämningen på enbart vita kläder och turban – det är grovt förenklat)
Vi är helt övertygade om att det går att ha olika synpunkter och åsikter utan att klanka ner på varandra.
Respekt för varandra
Wiveca, du vet ingenting om oss och vi tycker det är väldigt ledsamt att du ägnar dig åt smutskastning och ärekränkning av andra människor för att framföra din sanning och dina åsikter. Vi är helt övertygade om att det går att ha olika synpunkter och åsikter utan att klanka ner på varandra.
Genom hela din artikel använder du ett språk som får dina egna tolkningar, antaganden och gissningar att verka vara vedertagna sanningar.
Vi har också studerat religionsvetenskap och känner till definitioner av sekt. Vi har till och med läst din egen religionsvetenskapliga uppsats som du skrev i början på 2000-talet, där din slutsats mycket tydligt framhäver att kundaliniyogan inte är en sekt per definition.
Och för sanningens skull, som vi yogisar uppmanas hålla oss till, så är det viktigt hur vi använder begrepp. Att kalla SKY, Sveriges kundaliniyogalärares riksförbund, för sekt är direkt felaktigt och är även det enligt lag en ärekränkning.
Kontentan av din artikel, såsom vi förstår den, är en uppmaning att människor ska sluta praktisera och undervisa kundaliniyoga.
Du har naturligtvis rätt att tycka, tänka och ha dina åsikter.
Vi försvarar inte på något sätt Yogi Bhajans beteende – sexuella trakasserier, maktmissbruk och andra missförhållanden. Däremot står vi upp för och försvarar rätten att alla ska få utöva de tekniker som de mår bra av.
Men som vi ser det motiverar du dina synpunkter och åsikter med bitvis vilseledande, ofullständig, direkt felaktig och bristfälliga ”sanningar”.
Det är absolut inte okej.
Vi försvarar inte på något sätt Yogi Bhajans beteende – sexuella trakasserier, maktmissbruk och andra missförhållanden.
Däremot står vi upp för och försvarar rätten att alla ska få utöva de tekniker som de mår bra av. Vi försvarar kundalinishakti och alla de tekniker som finns för att väcka henne. Det är det yttersta syftet med all yoga oavsett vad man kallar den.
Kundaliniyoga är yogiska tekniker för att väcka människans kapacitet att leva fullt närvarande i världen samtidigt som man har en djup förståelse för att allt på ett subtilt plan hör ihop, är i samklang och odelbart. Kundaliniyoga är all yoga som syftar till att väcka denna kapacitet.
Så ja, vi kan lugnt fortsätta med att praktisera kundaliniyoga, för den kan inte ägas eller smutsas ner av någon. Det är vår fulla rätt som människor och yogis.
Ditt allmänna ställningstagande verkar vara att vi enbart bör praktisera yogiska tekniker som kan valideras utifrån ett evidensbaserat vetenskapligt perspektiv.
Många av yogans effekter går fortfarande inte att bevisa vetenskapligt, för att det är för subtilt eller pågår på nivåer bortom vetenskapens mätverktyg. Vetenskapens naturlagar fungerar endast i den materiella världen. Yogans syfte är bland annat att expandera människans förmåga att förnimma och förstå det som inte syns, kan mätas och bevisas. Dock börjar yogan och vetenskapen närma sig varandra. Detta är fantastiskt, och det ger nya möjligheter för yogans effektiva redskap för välmående att nå ut till och inspirera fler människor. Kundaliniyoga under namnet mediyoga/medicinsk yoga finns idag på många sjukhus och vårdinrättningar.
Vi är inne i en tid då vi ska lära oss att lita till vår egen upplevelse. Inte lyssna blint på vare sig lärare eller naturvetenskap. Att lita blint på yttre auktoriteter tillhör det förflutna.
Begränsad bild av kundaliniyogatraditionen
För att få människor att sluta med kundaliniyoga målar du upp en snäv och selektiv bild av kundaliniyogatraditionen. Du väljer ut väl valda historier och perspektiv, spekulerar i Yogi Bhajans motiv och uttrycker det som sanningar, och så vidare. ”[Vi kan] tänka oss att Yogi Bhajan kanske inte hade människors hälsa och välbefinnande i fokus när han skapade kundaliniyoga”. Med undertitlar som ”totalitär rörelse”, ”våldtäktskultur” och ”förnekelse” har vi något som liknar kvällstidningsjournalistik.
Vi är många som har haft stor behållning av kundaliniyogan i våra liv, som nu ifrågasätter traditionen.
Som vi skrev i vår artikel så är metoo-händelserna en bomb som slagit ner i kundaliniyogavärlden. Vi känner inte till någon i den här sanghaten som står bakom sexuella trakasserier och maktmissbruk.
Vi är många som har haft stor behållning av kundaliniyogan i våra liv, som nu ifrågasätter traditionen. Vi ifrågasätter hur saker presenteras, hur organisationen är uppbyggd och hur vi har förlitat oss på Yogi Bhajan som person och lärare.
Kundaliniyogans förändring i dagsläget
Nej, vi lutar oss inte lugnt tillbaka. För din information så håller hela kundaliniyogavärlden på att förändras just nu. Utbildningen kommer att förändras, berättelsen om ursprunget förändras, utbildningsmaterialet förändras, förhållandet till Yogi Bhajan förändras, organisationerna och deras inbördes förhållande förändras. Och för att hålla oss till sanningen igen – KRI och 3HO granskar inte sin egen organisation, vilket du gör en stor sak av i din artikel – det gör en utomstående organisation vid namn An Olive Branch (Redaktionens tillägg: An Olive Branch utreder sedan mars 2020 de övergrepp som Yogi Bhajan anklagas för – An Olive Branch har inte i uppdrag att utreda andra eventuella övergrepp eller konflikter inom organisationen.)
Detta är det som sker. Huruvida vi eller någon kommer vara med i KRI i framtiden vet vi inte idag. Men just nu är vi med i ett arbete för att se om det går att hela och läka och ta oss vidare. Så vi är snarare i Fågel Fenix-fasen.
Vi anser att människor ska få fortsätta praktisera det som gör dem gott och som känns värdefullt och meningsfullt för dem. Utan att bli smutskastade av vare sig dig eller några andra. Respekt helt enkelt.
Vi förnekar ingenting. För oss är det dock viktigt att ge en bred bild av kundaliniyogan såsom den ser ut i dag. Vi tycker det är viktigt att det kommer fram en mer sanningsenlig bild än den du vill förmedla, så att alla de människor som känner att kundaliniyogan har räddat livet på dem, gett dem hälsa och vitalitet, mening i livet, gett fantastisk gemenskap och så vidare ska kunna fortsätta göra det utan att bli stämplade som yogisar i förnekelse, försvarare av våldtäktsmän eller vara hjärntvättade sektmedlemmar.
Vi anser att människor ska få fortsätta praktisera det som gör dem gott och som känns värdefullt och meningsfullt för dem. Utan att bli smutskastade av vare sig dig eller några andra. Respekt helt enkelt.
Vår syn på Yogi Bhajans kundaliniyoga
Vi har studerat för en mängd olika lärare inom olika traditioner i över 20 år. Vi har studerat kundaliniyoga enligt Yogi Bhajan men även tagit del av andra traditioners syn på kundaliniyoga, som till exempel Kundalini Vidya och satyananda-traditionens kundaliniyoga. Vi är båda utbildade hathayogalärare och yogaterapeuter (2 års studier ibland annat kinesisk medicin, ayurveda och modern forskning) och har under många år tagit kurser i och studerat healing, österländsk medicin och filosofi, västerländsk fysiologi och modern psykologi.
Utifrån vår kunskap ser vi att grunden i det Yogi Bhajan undervisade mestadels är allmän yogisk kunskap och tekniker. Det mesta av hans undervisning går att hitta i klassiska yogiska texter som till exempel Kundaliniupanishaderna, Yoga Sutras och Gheranda Samhita; och i visdomstraditioner som ayurveda och kinesisk medicin; vedantisk filosofi och Sikh Dharma. Till detta har han tillfört tekniker från olika lärare och traditioner och skapat en yogaform som har en kraftfull och omedelbar påverkan på kropp och sinne. Vissa tekniker har han skapat själv, eller kombinerat själv, men är grundade i allmängiltig yogisk kunskap.
Han hänvisade till den moderna tid vi lever i nu där vi människor behöver ha kapacitet att hantera mycket information, hålla högt tempo, hantera stress och kunna vara flexibla i snabba förändringar. Om Yogi Bhajan inte var yogalärare utan enbart tulltjänsteman, som du vill få det att framstå, är det mycket märkligt att han överhuvudtaget kunde undervisa yogiska principer.
Under vår utbildning till yogaterapeuter har vi analyserat många av kundaliniyogans asanas och kriyor. När man tittar på dessa tekniker utifrån kinesisk medicin och ayurvedan är det väldigt tydligt hur tekniker som till exempel att hålla armarna i en speciell vinkel eller spänna en viss muskel, direkt påverkar en meridian som i sin tur är direkt kopplad till ett inre organ. Andningen påverkar ytterligare. Om man har en viss kunskap om meridianer är det ganska enkelt att förstå varför olika asanas och mudras ska utövas som de gör. Eller varför övningar ligger i en specifik sekvens för att ge en specifik energetisk och fysiologisk påverkan av systemet. Så ja, vi uppmuntrar också till att verkligen förstå de olika asanas och kriyorna – de flesta är genialiska om man ser dem från det perspektivet. Detta lär vi och andra lärarutbildare ut på våra utbildningar.
Nobelpristagare undersöker kundalinimantra
Vidare. Nej, Yogi Bhajan hittade inte på de flesta mantran. Att över huvud taget använda ”hitta på” är märkligt. Mantra är ljud; stavelser i kombination. Kombinationen av ljud ger olika vibrationer. Vibration påverkar vårt system och vår hjärna. Vi uppmuntrar alla våra elever att försöka känna effekterna av mantran i sin egen kropp. Inte läsa sig till effekterna utan lita på sin egen upplevelse. Inga mantran är farliga. De ger olika effekt beroende på hur de utövas. Nobelpristagaren Elisabeth Blackburn forskade på kirtan kriya, där man använder mantrat SA TA NA MA (förmedlat av Yogi Bhajan) i kombination med mudra, och upptäckte att den tekniken ger påtaglig ökning av mental hälsa och kognitiva funktioner, samt förlänger våra telomerer (som bland annat skyddar vårt DNA och avgör vår livslängd).
Det är enkelt att plocka poäng genom att antyda olika saker så som du gör utan att förklara vad du menar. ”Näringsfattiga dieter”? Den yogiska maten består av grönsaker, frukt, nötter, baljväxter, sädesslag, örter och till viss del mjölkprodukter. Detta är i linje med WHO:s rekommendationer för en hälsosam livsstil.
”Människor som inte får sova tillräckligt för att de ägnar halva natten åt andlig praktik”? I de flesta traditionella yogaskolor rekommenderas det att gå upp tidigt, för att det är den stillsammaste, mest sattviska tiden på dygnet och därmed mest fördelaktigt att meditera. Självklart behöver detta följas av att man går och lägger sig i tid. Var och en får hitta sin egen dygnsrytm.
Gamla tekniker blir nutida trender
Faktum är att många av kundaliniyogans tekniker såsom kalldusch, kryddteer och gurkmejamjölk har etablerat sig som ”nya” hälsosamma företeelser världen över.
Även att gå upp tidigt har blivit en trend bland ”framgångsrika” människor. Läs till exempel artikeln ”Väck din potential genom att gå upp klockan 5” , (DN 5 sept 2019). Eller boken ”5 am Club – Äg din morgon, förändra ditt liv” av Robin Sharma (utgiven på Harper Collins Nordic).
Alla är välkomna, ingen tvingar någon till något och vem som helst får komma och gå som de vill. Vilket också gör att vi kan stryka sektstämpeln.
Allt detta och mycket mer finns med i kundaliniyogatraditionen och inget av detta har Yogi Bhajan hittat på utan är historisk yogisk och ayurvedisk kunskap. Även vita kläder rekommenderas i andra traditioner när just kundaliniövningar praktiseras. Så ja, vi kan lugnt fortsätta med allt det, det är tidlös kunskap. Den ägs inte av någon utan är vår rätt till att leva ett gott liv. Och alla dessa tekniker är frivilliga och en möjlighet för fysiskt, mentalt och känslomässigt välbefinnande.
Alla är välkomna, ingen tvingar någon till något och vem som helst får komma och gå som de vill. Vilket också gör att vi kan stryka sektstämpeln.
Wiveca, bortom alla våra olikheter, olika perspektiv och olika erfarenheter så vill vi tro att du, liksom vi, vill bidra till människors hälsa, välmående och livsglädje. I dessa tider tycker vi att det är viktigare än någonsin att vi håller oss till yogiska värderingar såsom att tala (och skriva) sanning, praktisera vänlighet och ickevåld (i ord och handling).
Världen är tillräckligt kaotisk som den är och vi yogisar kan välja att bidra med sanning, respekt inför varandras olikheter, neutral närvaro och kärleksfull medmänsklighet.
Text: Annki Warberg-Landahl och Klas Landahl



