Medicinsk yoga/mediyoga

Mediyoga, en varumärkesskyddad form av medicinsk yoga, passar både för den som vill ha rehabilitering, och för den som söker komma mer i balans. Fokus ligger på enkla, lugna rörelser i kombination med andningsövningar.

Mediyogans sex olika steg till ett lugnt yogapass med evidens

Medicinsk yoga är ett vitt begrepp som alla yogaformer som hävdar att de gör medicinsk nytta, skulle kunna använda sig av.

Mediyoga däremot är en varumärkesskyddad yogaform och används bland annat av vårdpersonal inom sjukvården, som ur ett patientsäkerhetsperspektiv kräver evidens för alla sina vårdinsatser.

Få yogaformer har varit mål för så många forskningsstudier som mediyoga.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!

Mediyoga Sverige, tidigare Institutet för mediyoga, har under många år fokuserat på att utbilda just vårdpersonal till mediyogalärare, och den mjuka och lugna yogaformen är särskilt utformad för patienter som behöver anpassade rörelseprogram, eftersom de ofta är sängliggande, eller endast klarar att göra yoga sittande på en stol.

Få yogaformer har varit mål för så många forskningsstudier som mediyoga.

Det här är mediyoga

Mediyoga härstammar ur kundaliniyogan, som tillhör en av de lugnare yogaformerna. Det som främst skiljer mediyoga från annan typ av yoga, är de långa sekvenserna av andningsövningar.

Ett pass består av andnings-, kropps- och meditationsövningar och passar den som behöver anpassade yogarörelser efter sina egna behov.

Även för den som inte är sjuk passar mediyoga bra, på så sätt att övningarna bygger upp ett ökat lugn inombords, ger en mental stabilitet, och skapar en större medvetenhet kring kroppen och det psykiska måendet.

Så säger forskningen

Mediyoga sägs starta upp en självläkningsprocess i kroppens system med hjälp av några få och enkla rörelser, djupavslappning och meditation.

Detta har i olika forskningsstudier visat sig ha god effekt när det gäller att minska stress och metoden lindrar även rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Många vittnar om att teknikerna hjälper dem att skapa bättre hälsa och balans i vardagen.

Mediyoga sägs starta upp en självläkningsprocess i kroppens system med hjälp av några få och enkla rörelser, djupavslappning och meditation.

Andningen är central inom mediyoga

Den medvetna andningen är central inom mediyoga

De flesta övningarna går att göra oavsett underlag – golv, matta, stol eller säng – och är lugna och kontemplativa utan krav på prestation.

Det centrala i mediyoga är att landa i sig själv och lyssna till vad som händer i kroppen och i sinnet. Den medvetna andningen finns med genom hela yogapasset, och övningarna anpassas efter deltagarnas individuella dagsform.

Så här går ett mediyogapass till

Ett mediyogapass består av sex delar:

  • Långa djupa andetag liggande på en yogamatta, i en säng eller sittande på en stol. Landa i rummet och i dig själv. Andetagen skapar lugn, och spänningar släpper.
  • Intoning genom att handflatorna förs samman, ögonen sluts, och mantrat ong namo guru dev namo upprepas tre gånger. Detta för att fokusera på din inre styrka, som ska leda dig genom yogapasset.
  • Fysiska övningar som görs sittande, liggande och/eller stående. Helt efter de egna förutsättningarna. Övningarna får inte göra ont.
  • Vila en stund på rygg, vid behov med en täckande filt ovanpå kroppen. Går in i en djup avslappning.
  • Meditation med hjälp av sång, mantran eller andningsövningar. Syfte att ge en inre balans.
  • Uttoning genom att handflatorna förs samman, ögonen sluts och mantrat sat nam upprepas tre gånger. Sat nam betyder ”Jag är sann”.

Madeleine Wilhelmsson

Här kan du se en film om mediyoga med Madeleine Wilhelmsson!

ulf wallgren

Mediyoga med Ulf Wallgren. Se film med tidigare nyhetsankaret på SVT, yogaläraren Ulf Wallgren.

Stina Johansson
Redaktör