Yoga som politiskt redskap – så kan inre förändring göra skillnad för samhället

Kan din förmåga att stanna upp och känna efter vara en radikal handling i dagens samhälle? Yoga och meditation kan vara ett sätt att förändra saker politiskt – den övertygelsen har Gustaf Sörnmo som tar avstånd från ”blissed out”-kulturen, och Christine Wamsler som har startat en universitetskurs i ämnet.
Forskningen i hållbarhet har missat en viktig potential till förändring: den inre världen hos individen.
– Mindfulness kan hjälpa oss att relatera till oss själva, andra och vår miljö med empati. Det kan också göra oss mer medvetna om sociala orättvisor och resultera i handlingar som gynnar samhället, säger Christine Wamsler, professor i hållbarhetsvetenskap på Lunds universitet.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
Forskningen i hållbarhet har missat en viktig potential till förändring: den inre världen hos individen. Det tycker Christine Wamsler, som därför startade ”Programmet för en kontemplativ hållbar framtid” för tre år sedan, och i år kursen ”Hållbarhet och inre omställning”.
Utbildningen är bland annat till för att kritiskt undersöka just detta: kan yoga, meditation och andra praktiker för inre förändring även vara politiska verktyg för en hållbar utveckling?
Positiv respons
– Det har varit väldigt lyckat. Vi gjorde utvärderingar efter en workshop i mindfulness och hållbarhet, och mer än 80 procent av deltagarna ville att det skulle integreras i programmet, säger hon.
Några mil bort, på en lummig gata i Malmö, bor Gustaf Sörnmo. Två katter springer runt benen när vi slår oss ner vid köksbordet. Gustaf Sörnmo har länge praktiserat buddhistisk meditation och är med i en meditationsgrupp som har inspirerats av rörelsen ”Socially Engaged Buddhism”.
– För mig kan meditation vara en slags konfrontation med saker man inte har velat erkänna för sig själv. Alltså etiska ställningstaganden och i förlängningen hur man vill organisera sitt liv, säger han.
Allt är politik
Det finns en strömning som vill att meditationen ska vara helt ren från politik. Men för honom är det tvärtom – allting är politik. Att bara meditera för sin egen skull är i synnerhet en del av dagens individualism och nyliberalism, menar han.
– För mig är det extremt angeläget att inte återskapa ett ointresse eller ”blissed out” förhållningssätt till världen, säger han.
Christine Wamsler tror inte att mindfulness riskerar att göra folk mer egocentriska, utan menar snarare att de flesta får en djupare medvetenhet för sina handlingar och dess effekter.
– Men det är viktigt att komma ihåg att meditation och yoga inte automatiskt innebär att man blir politiskt engagerad. Det måste anpassas till det syftet genom kritisk teori och pedagogik, säger hon.
Etiken tvättades bort när meditationen anpassades för oss stressade konsumenter.
Gustaf Sörnmo menar att buddhism har förändrats sedan den kom till väst. Nu ligger fokus uteslutande på meditationen, trots att det tidigare varit mer av ett etiskt system.
– Etiken tvättades bort när meditationen anpassades för oss stressade konsumenter. Nu finns det till exempel folk på Wall Street och inom multinationella företag som använder mindfulness för att uppnå effektivitet och kreativitet, i syfte att lyckas inom djupt oetiska branscher, säger han.
Olika typer av motstånd
Ordet ”motstånd” kan ha en negativ klang i meditationssammanhang eftersom meditationen till sin natur inte ska vara destruktiv. Men att sluta göra motstånd i meditationen, att inte kontrollera tankar och känslor, behöver inte alls stå i konflikt med politiskt motstånd utan kan ibland vara en förutsättning för det, påpekar Gustaf Sörnmo.
– Jag måste hänge mig under meditationen, men också se utifrån vad meditationen som social praktik gör för och med mig. Blir jag bara mer och mer fokuserad på mig själv eller leder det till att jag blir engagerad i något? säger han.
Text: Sigrid Törnqvist