Indiens regering vill definiera yoga
Hur kan vi definiera yoga som yoga och vad är yoga som gympa? Det ska O.P. Tiwari från Indiens yogafederation reda ut på uppdrag av regeringen.
Tiwari är 83 år och driver yogainstitutet Kaivalyadhama som ligger två timmars resa med tåg från Mumbai. Han har över femtio års erfarenhet av yoga och undervisar fortfarande i hemlandet och utomlands. Senast var han i Kina där han märker av ett snabbt ökande intresse för yoga.
När Yoga för dig besöker hans center håller han en kurs i pranayama där en tredjedel av de 18 deltagarna är från Sverige.
Vi har ett uttryck på sanskrit som säger att om du pekar finger åt någon ska du komma ihåg att tre fingrar är riktade mot dig själv.
Uppsjön av de många olika yogaformerna runt om i världen är bakgrunden till varför den indiska regeringen nu ser ett behov av en gemensam definition av yoga. Tiwari refererar till Patanjali och förklarar kortfattat att yoga ska utföras långsamt och statiskt och ge ökad energi och välbefinnande. Gympa utförs snabbt och dynamiskt. Hjärtat slår fortare och du blir trött i musklerna.
Yogafederationen har också i uppdrag att ta fram krav för vad erkända yogalärare i Indien ska kunna.
– Vi behöver en kvalitetskontroll av yogalärare. Om du exempelvis åker till populära Rishikesh i norra Indien kommer du att träffa någon som inte vet något om yoga men ändå kallar sig lärare. De tror att det räcker med att låta håret växa och odla skägg för att kalla sig yogalärare, säger O.P Tiwari.
Uppfylls inte kraven dras lärarbeviset in och personen kan varken undervisa i Indien eller utomlands.
Definitionen av yoga och de nya lärarkraven ska samlas i en bok som ska delas ut på bland annat indiska ambassader runt om i världen.
Att Indien nu ska definiera yoga handlar inte om att landet tror sig vara bättre än andra eller att det bara ska få existera en typ av yoga, enligt Tiwari. Han vill inte kategorisera någon yogaform som bättre eller sämre. Men han har sett hur den tusenåriga läran allt mer kommersialiserats och ser ett behov av några grundläggande riktlinjer. Han vill inte värdera den förändring som yogan genomgår, inte heller lägga skulden på någon för den förändring och utveckling av yogan som han tycker sig se.
– Vi har ett uttryck på sanskrit som säger att om du pekar finger åt någon ska du komma ihåg att tre fingrar är riktade mot dig själv.