Bikramyoga

Bikramyoga har många hälsofördelar, mycket tack vare den höga rumstemperaturen och luftfuktigheten, och dess tydliga instruktioner är motiverande och tilltalande. Den ger styrka, flexibilitet och smidighet.

Hotyogastudions indiska klimat ger en extra boost

Kännetecknande för bikramyoga, som i den här artikeln även kallas hotyoga, är att en särskilt utformad serie med ställningar utövas i ett rum som är uppvärmt till 40 grader, med en luftfuktighet på omkring 40 procent, och sådana studios finns numera i snart sagt varje stor svensk stad.

Forskning visar att yoga som utövas i varma lokaler kan lindra depression, ångest och ängslan.

Det här är hotyoga

Ett hotyogapass, som i den här artikeln i allt väsentligt är jämförbart med bikram och alltså inte ska blandas ihop med annan yoga som utövas i varma lokaler, är 90 minuter långt och består av 26 olika positioner, specialutformade för att ge optimal effekt, och två djupandningsövningar som löper parallellt med asanaserien. Ställningarna är hämtade ur hathayogatraditionen och modifierade för att sträcka, expandera och öka blodcirkulationen i kroppen.

 

Video med bikramyoga

Här kan du lära känna bikramyogans ställningar med hjälp av yogaläraren Erik Persson.

Så här går ett bikramyogapass till

Klassen börjar med en stående serie för att sedan övergå till en liggande serie.

Kombinationen av värme och sträckning ger en inre massage av nacke, ryggrad, höfter, knän och axlar.

Den ökade blodgenomströmningen ger en förbättrad flexibilitet och läkning av utsatta områden. Alla pass ser likadana ut och övningarna utförs alltid på exakt samma sätt och i exakt samma ordning, vilket gör att den egna utvecklingen blir tydlig.

Bikramyoga ökar  syretillförseln till alla delar av kroppen och tränar lungorna och hjärt- och kärlsystemet.

Alla pass ser likadana ut och övningarna utförs alltid på exakt samma sätt och i exakt samma ordning, vilket gör att den egna utvecklingen blir tydlig.

Yogaläraren kommunicerar rakt och tydligt

Till skillnad från andra yogaformer ger hotyogaläraren – så som traditionen bjuder från bikramyogan – oftast bara instruktioner kopplade till det fysiska, som att exempelvis böja på knäna eller sträcka i ryggen.

Det kan upplevas som lite militäriskt och fyrkantigt, men gör samtidigt att det inre fokuset inte störs.

Alla kan utöva hotyoga

Hotyoga kan upplevas utmanande, men passar ändå de flesta i och med att positionerna går att anpassa. Värmen mjukar upp muskler och leder och minskar risken för skador.

Om du ändå får ont någonstans ska du vila några minuter istället för att pressa kroppen.

Tala med yogainstruktören innan passet börjar, och berätta om du har några sjukdomar eller skador. Det går att göra anpassningar för olika åkommor.

Obereonde journalistik i yogans värld

Ja tack, jag vill ha full tillgång till yogafordig.nu för 19 kr/mån.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!

Återställ vätskebalansen

Öka vätsketillförseln inför ett hotyogapass

Tänk på att dricka mycket vatten före, under och efter ett hotyogapass, då det är hett i rummet och kroppen svettas ut mycket vätska. Ibland kan man som nybörjare känna sig yr, illamående och få ont i huvudet, men det brukar gå över när kroppen har vant sig vid värmen.

Fördelar med hotyoga/bikramyoga:

  • Möjliggör en djupare stretch
  • Avgiftar kroppen i och med att porerna öppnas när vi svettas
  • Rensar cirkulationssystemet
  • Ökar hjärtfrekvensen och stärker den kardiovaskulära träningen
  • Ökar muskelstyrkan
  • Viktreducering

Bli lärare i hotyoga

Vill du fördjupa dig i hotyoga, och kanske ta steget till att bli yogalärare, rekommenderar vi att du läser vår artikel om fördjupningar och att tänka på när du ska välja yogalärarutbildning.

Stina Johansson
Redaktör