Bikramyoga

Bikramyoga har många hälsofördelar, mycket tack vare den höga rumstemperaturen och luftfuktigheten, och dess tydliga instruktioner är motiverande och tilltalande. Den ger styrka, flexibilitet och smidighet.

Bikramyogastudions indiska klimat ger en extra boost

Bikramyoga hjälper dig att sträcka leder och ligament lite grann extra, utan att orsaka skador. Det är till och med så att denna yogaform sägs läka vissa skador, så som knäskadan läkte för upphovsmakaren på 1970-talet. Typiskt för bikramyoga är att en särskilt utformad serie med ställningar utövas i ett rum som är uppvärmt till 40 grader, med en luftfuktighet på omkring 40 procent, och sådana studios finns numera i snart sagt varje stor svensk stad.

Typiskt för bikramyoga är att en särskilt utformad serie med ställningar utövas i ett rum som är uppvärmt till 40 grader.

Det här är bikramyoga

Ett bikramyogapass är 90 minuter långt och består av 26 olika positioner, specialutformade för att ge optimal effekt, och två djupandningsövningar som löper parallellt med asanaserien. Ställningarna är hämtade ur hathayogatraditionen och modifierade för att sträcka, expandera och öka blodcirkulationen i kroppen. Alla bikramyogainstruktörer har utbildats av grundaren själv och varje bikramyogastudio måste i kvalitetssyfte vara ansluten till huvudorganisationen.

Video med bikramyoga

Här kan du se en film om bikramyoga där Erik Persson medverkar.

Så här går ett bikramyogapass till

Klassen börjar med en stående serie för att sedan övergå till en liggande serie. Kombinationen av värme och sträckning ger en inre massage av nacke, ryggrad, höfter, knän och axlar. Den ökade blodgenomströmningen ger en förbättrad flexibilitet och läkning av utsatta områden. Alla pass ser likadana ut och övningarna utförs alltid på exakt samma sätt och i exakt samma ordning, vilket gör att den egna utvecklingen blir tydlig. Bikramyoga ökar  syretillförseln till alla delar av kroppen och tränar lungorna och hjärt- och kärlsystemet.

Alla pass ser likadana ut och övningarna utförs alltid på exakt samma sätt och i exakt samma ordning, vilket gör att den egna utvecklingen blir tydlig.

Bikramyogaläraren kommunicerar rakt och tydligt

Till skillnad från andra yogaformer ger bikramyogaläraren oftast bara instruktioner kopplade till det fysiska, som att exempelvis böja på knäna eller sträcka i ryggen. Det kan upplevas som lite militäriskt och fyrkantigt, men gör samtidigt att det inre fokuset inte störs.

Alla kan utöva bikramyoga

Bikramyoga kan upplevas utmanande, men passar ändå de flesta i och med att positionerna går att anpassa. Värmen mjukar upp muskler och leder och minskar risken för skador. Om du ändå får ont någonstans ska du vila några minuter istället för att pressa kroppen. Tala med bikramyogainstruktören innan passet börjar, och berätta om du har några sjukdomar eller skador. Det går att göra anpassningar för olika åkommor.

Återställ vätskebalansen

Öka vätsketillförseln inför ett bikramyogapass

Tänk på att dricka mycket vatten före, under och efter ett bikramyogapass, då det är hett i rummet och kroppen svettas ut mycket vätska. Ibland kan man som nybörjare känna sig yr, illamående och få ont i huvudet, men det brukar gå över när kroppen har vant sig vid värmen.

Fördelar med bikramyoga:

  • Möjliggör en djupare stretch
  • Avgiftar kroppen i och med att porerna öppnas när vi svettas
  • Rensar cirkulationssystemet
  • Ökar hjärtfrekvensen och stärker den kardiovaskulära träningen
  • Ökar muskelstyrkan
  • Viktreducering