Somamove

Somamove gör dig stark, smidig och skadefri. Så lyder konceptet för träningsformen somamove, eller soma move. Med rörelser som går att utföra både långsamt och i högintensiv takt, inspireras deltagaren till att utmana sig själv.

Somamove lär din kropp att röra sig på ett friare sätt

Somamove kan vara ett alternativ för den som tycker att vanlig yoga är lite för långsam. Yogaformen innehåller mjuka, men atletiska övningar, och består av ett oavbrutet flöde av olika rörelsemönster.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!

Fokus ligger på att arbeta med kroppen som en helhet och i harmoni med andningen, men somamove är inte så meditativ som traditionell yoga kan vara. Man får upp pulsen, men på ett varsamt sätt, och man väljer själv utifrån sin dagsform om man vill göra långsamma eller högintensiva rörelser.

Yogaformen innehåller mjuka, men atletiska övningar, och består av ett oavbrutet flöde av olika rörelsemönster.

Somamove

Här kan du se en film om somamove!

Så här ser ett somamovepass ut

Ett somamovepass är 45 minuter långt och börjar med en uppvärmningsdel med tolv olika rörelser som upprepas två eller tre varv. Första varvet leds av instruktören och därefter får var och en röra sig i sin egen takt. Typiska somamoverörelser är lions pose, skorpionen, svärdet och spider step. I slutet gör man en kort nedvarvning för att lugna pulsen och andningen. Under hela passet spelas musik för att inspirera och förstärka känslan av träningsglädje.

Typiska somamoverörelser är lions pose, skorpionen, svärdet och spider step.

Det går att göra anpassningar

För att anpassa positionerna kan man korta ner rörelsebanorna eller stå på knä istället för på tå. Har man mycket problem med knän, eller är väldigt stel kan vissa positioner kännas lite utmanande, likadant med handleder och axlar där det blir mycket belastning, men instruktören hjälper till med modifikationer.

Resultaten låter inte vänta på sig

Ett pass i veckan kan ge märkbara resultat, men det påverkas såklart även av vad man tränar i övrigt. Somamove är en holistisk träningsform där man fokuserar på kropp, själ och sinne och utför enkla men effektiva övningar som kommer från flera olika discipliner, västerländska som österländska. Kombinationen av övningar ger träning av många av de förmågor som kroppen har, såsom styrka, balans, rytm och flexibilitet. Syftet med somamove är att bli stark, smidig och skadefri.

Somamove är en holistisk träningsform där man fokuserar på kropp, själ och sinne.

Med inspiration från djurens värld.

Hur man rör sig animalistiskt inom somamove

I en del övningar uppmanar somamove till att röra sig avspänt men ändå kraftfullt och närvarande, så som djur ofta rör sig. Inte stelt och orytmiskt. Det är naturliga och lättförstådda rörelser för kroppen att göra, men ändå intressanta även för den som tränar mycket. Upplägget erbjuder en individuell frihet vad gäller tempo, djup och belastning i övningarna. Viktiga inslag är greppet av händer och fötter, samt förlängningen och tajmingen i rörelserna.

Fördelar med somamove

  • Utmanar ditt invanda rörelsemönster och lär din kropp att röra sig friare.
  • Har vuxit fram genom en strävan mot att förstå kroppens funktionella konstruktion och hur den konstruktionen ska användas i rörelse. Grundarna har experimenterat med sina egna och andras kroppar för att undersöka hur teorin kan ta form i praktiken.
  • Passar många, men vissa rörelser är lite utmanande.
  • Inga tillbehör behövs (förutom en yogamatta).
  • Somamove är inspirerat av fysisk dynamisk yoga, dans, martial art och funktionell träning.
  • Licensiering och kvalitetsgranskning: Instruktörer inom somamove blir bedömda samt betalar därefter en licens för att använda konceptet och för att få löpande uppdaterat material.
  • Det är ett program att växa i och passar de allra flesta.

 

Stina Johansson
Redaktör