Handplockad av Nike
Johanna Andersson var inte sen att tacka ja när Nike frågade om hon ville vara med i The Swedish Team Nike. Men vad handlar uppdraget om egentligen? Yoga för dig fångade henne mellan ett par yogapass.
Johanna Andersson, som idag bland annat driver Global yoga och lanserar konceptet Mojo, kom i kontakt med yoga när hon som 17-åring bodde i Swaziland.
– Jag pluggade i gymnasiet där och det fanns yoga på schemat. Jag blev som förälskad. Det var första gången jag gjorde något som inte krävde prestation, säger hon.
När hon kom hem till Göteborg gick hon en grundutbildning på Safe, och bytte hathayoga mot bodybalance. Men det var en oväsentlig förändring, säger hon.
– Jag har aldrig valt yoga efter stil, utan efter lärare.
När hon väljer lärare går hon på hörsägen, eller så har hon läst eller hört om läraren i en bok eller sett en dvd. Allra helst ska hon ha träffat honom eller henne.
– Jag vill känna att wow, det här inspirerar mig.
Lärare som gett henne den rätta känslan, och som Johanna sökt upp och gått utbildningar för, är bland andra Cyndi Lee, Shiva Rea och Ana Forrest.
Hur kom du i kontakt med Nike?
– Jag jobbade som poweryoga-instruktör på Hagabadet och Gymnasium, nuvarande Elixia Sisjön. En av dem som var ansvariga för Niketeamet gick i klassen som jag hade på Gymnasium. Hon tyckte det var en jättehärlig klass. Vad som var unikt då var att vi undervisade i gymmiljö. Jag hade en fot i varje värld, jag hade tränat själv i grupp och dans, men fastnat för yoga.
Mixen av gym och yoga intresserade Nike. Johanna fick frågan om hon ville bli en del av teamet.
– Det har varit en resa. Vi är cirka tolv personer i teamet i Sverige, och varje år förnyas kontrakten.
Vad består ditt uppdrag för Nike av?
– När Nike ska göra något nytt, som en lansering av en produkt, jobbar de med oss fokusgrupper. Vad vill deltagarna ha? Ofta sitter en designer med i samtalen, och jag kan säga till om det är något jag inte kan ha eller trivs med. Folk tror att man ska mjukisbyxor, men så är det inte. Vi hjälper Nike på det planet.
Uppdraget innefattar även att fungera som ambassadör.
– Man har träffar med sina klienter, håller i klasser och föreläsningar. Och varje år hålls Nike Blast, ett stort konvent, senast i Globen i februari kom 2500 deltagare. Vi är alltid där och har klasser.
– Jag får chansen att påverka Nike så att deras produkter blir ännu bättre och samtidigt får jag chansen att lyfta yogan. Vi får behålla produkterna och jag får associera med Nike och använda Nike som kanal för att nå ut.