Yogaläraren om sin resa – från första klassen till egen studio
Många kämpar för att etablera sig som yogalärare. Här berättar Lisa Forhammar, som driver My Yoga Room, om sin resa – från första klassen till att öppna en egen studio.
Att etablera sig som yogalärare kan vara svårare än att hitta bostad i en storstad. Men genom att ta del av andras erfarenhetet kan man undvika vanliga misstag – och skapa bättre förutsättningar för att själv lyckas i branschen.
Yogaläraren och PT:n Lisa Forhammar öppnade nyligen studion My Yoga Room i Malmö – efter att i flera år hållit klasser på olika gym, studios och företag.
– Det är lite lurigt i uppstarten. Även om man, som jag, startar eget företag, så kan de flesta inte försörja sig på bara ett ställe. I början undervisade jag på tre olika ställen, plus ett företag, där jag höll klasser för de anställda, säger Lisa Forhammar.
Gick på allt
Hon berättar att yogan hittade henne, snarare än tvärtom. För 14 år sedan, när hon var 20 år, gick hon på alla klasser – allt från aerobics till yoga – på det lokala gymmet. Och när de letade nya instruktörer nappade hon.
– Jag hade tänkt undervisa i dans och aerobics, men de ville helst att jag skulle hålla i yogaklasser. Så jag började undervisa efter att ha gått deras egen utbildning.
Parallellt med det arbetade Lisa som butikschef – ett slitigt jobb som slutade med att hon gick in i väggen.
– Yogan blev en del av min rehabilitering och väg tillbaka, och det var också då som jag verkligen insåg yogans kraft.
Ville dela med sig
Hon gick Global Yogas lärarutbildning och fortsatte fördjupa sig med hjälp av Tiffany Cruikshank på Yoga Medicine i USA. Och insåg samtidigt att yogan blivit ett intresse hon ville dela med sig av.
”Man behöver visa upp sig, nå ut till människor och skapa någon form av ’buzz’, att folk börjar prata om en.”
– Så jag slutade i butiken och började jobba helt med yogan. Det var ett stort steg, att gå från kanske en klass i veckan till heltid. Min rekommendation är att man sakta trappar upp det, men jag hade en chefsposition som gjorde att man antingen jobbade fullt eller inte alls, så att säga.
Hon fortsatte undervisa på det lokala gymmet – där hon hade byggt upp ett gott rykte och drog fulla klasser, och kompletterade det med pass på andra studios och ett företag.
– Min moster tipsade om att Skandia Försäkringar sökte en ny yogalärare för att hålla klasser för de anställda. Den bästa marknadsföringen är ofta just att man har vänner, bekanta och elever, som börjar prata om en i sina kretsar. Det går inte att slå det, att ens kompis säger ”jag har varit på den här klassen – du måste följa med”.
Nystart i Malmö
För ett och ett halvt år flyttade Lisa till Malmö, efter att ha tillbringat två år i Sydkorea. Det blev något av en nystart för hennes företag.
– Jag flyttade hit på grund av min mans jobb, och kände i princip ingen här. För mig drog det igång på allvar när jag höll donationsbaserade utomhusklasser, Global Yoga in the Park, förra sommaren.
Hon berättar att hon skapade ett Facebook-event och bjöd in de fem-sex personer hon kände i Malmö. Helt plötsligt hade hon runt 2 000 anmälningar.
– Det gjorde mig lite nervös, och jag var tvungen att kolla med myndigheter att det var helt ok. Jag höll klasser varje måndag den sommaren, och det kom mellan 50 och 200 personer på dessa. Inkomsterna skänkte jag till Unicef.
Bra marknadsföring
I efterhand kan hon konstatera att det, utöver en insats för en god sak, blev väldigt bra marknadsföring för hennes egna klasser.
– Många kom fram till mig och undrade vad som skulle hända till hösten. Så jag hyrde in mig i en lokal och startade kurser i egen regi, en liten studio i miniformat. Och många av de eleverna har följt med mig ända sedan dess.
– Jag tror man måste göra sådana saker i en uppstartsprocess. Man behöver visa upp sig, nå ut till människor och skapa någon form av ”buzz”, att folk börjar prata om en.
Sedan augusti 2016 har hon den egna studion My Yoga Room i Limhamn, där hon även låter andra lärare undervisa.
– De är själva egna företagare, vilket underlättar rent företagsmässigt. Jag har en liten studio och det är svårt att ha en yogalärare anställd på heltid. Ingen klarar att hålla klasser 40 timmar i veckan, säger Lisa.
Halva tiden till annat
Om hon i framtiden anställer någon, kommer den personen förmodligen även få andra, administrativa, arbetsuppgifter.
– Om jag har 20 timmar klasser och PT-kunder så blir det en heltid för mig. För lika många timmar går åt till jobbet bakom – som till exempel att planera klasser och kurser, administrera, städa och sköta sociala medier.
Lisa Forhammar
Ålder: 34
Gör: Driver My Yoga Room, undervisar yoga, PT, lärare i Global Yoga-teamet
Bor: Limhamn, där även studion ligger.
Familj: Man, en tvåårig son och en hund.
Intressen: All fysisk rörelse – människokroppen är fantastisk.
Förebild: Äventyraren Annelie Pompe, som har yogat för mig. Hon lever också med det hon älskar. Det finns nog ingen som tror att det går att leva på det, men hon lyckas göra det. Jag är överlag väldigt fascinerad av äventyrare.
6 tips från Lisa till den som vill starta eget
- Våga ta betalt. Tänk på att det du fakturerar även ska täcka restid, förberedelsetid och sociala avgifter.
- Utnyttja dina kontakter för att hitta uppdrag. Du kanske känner någon som vill att du håller klasser på dennes arbetsplats?
- Ställ upp och vikariera, skriv upp dig på studions vikarielista – även på gym och studios där du idag inte har fasta klasser.
- Lägg tid på att planera dina klasser så att de blir riktigt bra och genomtänkta.
- Var i god tid till dina klasser och småprata mycket med deltagarna. Alla vill bli sedda och du får ett gott rykte och stammisar som återkommer.
- Samarbeta med andra yogalärare och hjälp varandra, skapa workshops, temaklasser och olika event för att hjälpas åt och pusha och peppa varandra. Ju mer yoga syns ju fler börjar yoga – och då får du mer jobb.