Så gör yogastudion för att minska risken för guru-tänk
De flesta som provat på yoga har kommit i kontakt med begreppet grundad.
Att vara grundad kan beskrivas som att ha landat i en position i sig själv där ingenting behöver försvaras, där du helt och fullt accepterar vem och hur du är.
Din yogalärare kan i bästa fall hjälpa dig att grunda dig.
Och det är också vad som många gånger händer under yogaklasser.
Under ledning av läraren kan deltagarna släppa ovidkommande tankar och föreställningar. En del beskriver det som att de frigör sig från skal, ibland flera lager av skal, som omslutit dem.
Förändringar förenade med känslor
Som all förändring är även den kroppsliga och andliga förändring som kan uppstå under en yogaklass förenad med känslor.
Med detta följer ett stort ansvar för yogaläraren och yogastudion.
Det kan handla om svåra känslor som behöver bemötas varsamt och med rätt kunskap och erfarenhet.
Tacksamhet som slår fel
Det kan också handla om andra och mer önskvärda känslor, inte olika förälskelsens, och med dessa följer en tacksamhet över att ha blivit vägledd, över att plötsligt må så bra.
Denna tacksamhet kan lätt riktas mot yogaläraren.
Och någonstans där uppstår risken.
Eleven skapar sin guru – och läraren iklär sig rollen
Dels att du som elev börjar se upp till läraren, som om hen hade gjort något mer än att bara förmedla en lära, yogans lära.
Dels att läraren inte kan motstå frestelsen och börja tänka att det inte är läran utan hen själv som gjort eleven så överväldigad.
Eleven har börjat göra läraren till en guru.
Och läraren har börjat betrakta sig som en.
Ett känsligt begrepp
Att guru är ett känsligt begrepp inom yogans värld har vi på Yoga för dig fått förstå otaliga gånger.
Så vad kan då en yogastudio och dess yogalärare göra för att motverka riskerna med att guru-tänk uppstår?
Yoga för dig ställde några frågor till Yogapanelens experter.
Här kan du ta del av Angelica Majoros resonemang.
Vad betyder begreppet guru för dig?
– Ordet guru är helt klart ett kontroversiellt begrepp. Möjligen för att det ofta tas ur sitt sammanhang och inte ses i ordets rätta betydelse. Jag tror att det ofta saknas korrekt kunskap i sammanhanget och därför använder man begreppet på ett felaktigt sätt och det resulterar i att det missbrukas och helt plötsligt kanske tillskrivs en massa egenskaper som det egentligen inte besitter.
Skingrare av mörker
– Jag tycker mig se att ordet används i helt andra sammanhang och i andra situationer än vad jag tänker att det bör, i alla fall om man ser till ordets betydelse på sanskrit som ju är ”skingrare av mörker – den eller det som för mig från mörker till ljus”.
– Jag själv tillskriver inte enbart detta till en viss person eftersom det i förklaringen av ordet står ”den eller det”. Det är möjligen vanligast att man tillskriver begreppet guru en person, men det är inte alls så det behöver vara.
Förknippas med någon som inspirerar
– När jag ser ordet guru florera ute i skrifter, på sociala medier etcetera så tycker jag ofta att ordet missbrukas och att det ofta förknippas med någon som kanske inspirerar på olika sätt, någon som får en att få vissa aha-upplevelser. Det ser jag själv som något helt annat. Att bli inspirerad, motiverad och att upptäcka saker är fantastiskt i sig, men det hör kanske inte ihop med begreppet guru.
Hjälp att se saker för vad de är
– För mig betyder begreppet guru snarare någon eller något som hjälper mig i riktningen att se saker och världen för vad de verkligen är, och inte föreställningar eller idéer om vad saker och världen är. För mig påminner denna eller detta mig om vikten och behovet av att putsa mina smutsiga glasögon genom vilka jag uppfattar, tolkar och ser världen. Den/det gör inte jobbet åt mig, men den/det kan guida mig i rätt riktning och spegla mig i den processen så att jag inte hamnar på alltför avlägsna villovägar.
Har du eller har du haft någon som du betraktar eller betraktat som din guru?
– Jag har haft några kunniga, inspirerande och duktiga lärare i min resa inom yogans värld (och då menar jag inte endast yogaasana-världen), men ingen av dessa ser jag som min guru. Jag har däremot sett någon eller några av dem som mina lärare eller mentorer, en del tillfälliga en del mer långvariga.
Svårt att hantera på egen hand
Vad gör du om/när du märker att yogaelever tenderar att sluta ifrågasätta dig – kanske därför att det du gör och gjort betyder så mycket för dem – kanske för att du är på väg att bli något av deras guru?
– Detta tycker jag är en väldigt viktig fråga.
Jag tror helt enkelt att det kan vara svårt att själv upptäcka om man är på väg till en plats där man faktiskt har separerat sig från sina elever.
– Jag tror att det är väldigt svårt att hantera detta på egen hand. Jag tror helt enkelt att det kan vara svårt att själv upptäcka om man är på väg till en plats där man faktiskt har separerat sig från sina elever på ett sätt där man själv tror att man sitter inne med vetskapen om vad man tror är bäst för eleverna. Där man tror sig veta vad eleverna behöver utan att faktiskt veta så mycket om eleverna, deras bakgrund, deras förutsättningar, deras liv.
– Det kan vara så att man antingen tror sig besitta denna vetenskap själv eller det kan vara så att eleverna tillskriver någon lärare detta. Det är såklart väldigt viktigt att vara uppmärksam på om detta skulle ske och hur man då hanterar det på bästa sätt.
Ett team med lärare som hela tiden diskuterar
– I vår studio så är vi ett team av lärare som hela tiden diskuterar sådana här saker, vi feedbackar varandra på olika sätt, och då ger vi inte enbart feedback på hur man formulerade sig när det gäller olika asanas, eller feedback på sekvensering/teknik etcetera. Vi feedbackar även varandra på om vi kan tycka att det uppstår maktobalans, om läraren kliver över vissa gränser om vad vi faktiskt har befogenhet till, kunskap att göra eller inte göra.
Viktigt att ha folk omkring som man litar på
– Det är oerhört viktigt att man har folk runtomkring sig som man litar på, som man kan samtala med kring detta och som faktiskt är ärliga med varandra i dessa samtal.
– Vi behöver alla få feedback, vi behöver alla spegla varandra och hjälpa varandra att vara så transparenta som möjligt, att undervisa inom det vi har kunskap att undervisa inom, att inte gå utanför våra kunskapsområden och att hela tiden vara medveten om att det vare sig vi vill eller inte pågår en maktobalans mellan lärare och elever och den obalansen behöver man hantera varsamt, uppmärksamt och väldigt medvetet.
Finns tyvärr lärare som gillar att bli upphöjda
– Sen tror jag tyvärr att det finns många lärare som gillar att bli upphöjda och få den bekräftelse som eleverna ofta kan ge. Jag tror att en del lärare till slut blir blinda för sitt ego och sina egna projiceringar. Då är det hjälpsamt att bli speglad och även gränsad i detta, fast alla vill såklart inte det.