Ashtangayoga – en dynamisk form av hathayoga

ashtangayoga

Ashtangayoga är en dynamisk form av hathayoga som utvecklats och spritts av Krishna Pattabhi Jois som grundade Ashtangayogaskolan i Mysore 1948.

Han fick i sin tur kunskapen från den kände Tirumalai Krishnamacharya som haft flera stora elever som senare utvecklat sina egna yogastilar, bland annat B. K. S. Iyengar.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!

Ashtangayoga beskrivs ofta som en av de mest fysiskt krävande yogaformerna även om den innehåller mycket mer än bara fysiska positioner.

Det sägs att det var Sri K. Pattabhi Jois övertygelse att praktisk övning är det enda sättet att rensa kroppen och sinnet från blockeringar för att frigöra mentala och andliga resurser som ger oss frid och lycka. Han lär ofta ha sagt det väl citerade uttrycket “ashtangayoga är 99 procent övning och 1 procent teori”.

Vad betyder ashtanga

Själva ordet ashtanga är sanskrit och betyder åtta delar (eller lemmar) och refererar till den åttafaldiga vägen i Patanjalis klassiska verk “Yoga Sutras” bestående av 196 sutror och inte egentligen till Sri K. Pattabhi Jois yogastil. Sri K. Pattabhi Jois yogaform har traditionellt hetat “ashtanga vinyasa” men kallas numera i dagligt tal bara för ashtangayoga här i väst.

Karakteristiskt för ashtangayoga

Det som framförallt kännetecknar ashtangayoga är att ett visst antal positioner görs i en serie med en viss bestämd ordning där andning och rörelse är synkroniserat i ett flöde, så kallad vinyasa. Vinyasa betyder ordagrant ”att placera på ett visst sätt”.

Inom ashtangayogatraditionen anser man att vinyasasystemet renar kroppen och sinnet i sin helhet och att man därför inte behöver utöva andra klassiska reningstekniker som exempelvis fasta eller nässköljning om man inte har ett specifikt problem som till exempel nästäppa.

Ashtangayogans serier

Det finns totalt sex serier och man måste traditionsenligt kunna utföra den första serien perfekt innan man får gå vidare till nästa och bygga på med fler positioner. Den första serien kallas Yoga Chikitsa, den andra Nadi Shodana och den tredje, som innehåller fyra delar (A, B, C, D), Sthira Bhaga.

Många som praktiserar ashtangayoga kommer aldrig förbi den första serien trots att de utövat yogaformen i flera år. En del väljer då istället att gå över till den mera lekfulla varianten ”Rocket Vinyasa Yoga” som utvecklades på 1980-talet av en amerikan vid namn Larry Schultz.

I praktiken använder man sig av tre verktyg eller metoder som tillsammans kallas för trishtana. Dessa utgörs av kroppsställningar (asanas), andning (pranayama) och fokuseringspunkter för ögonen (dristhi).

Mysore-stilen

Inom ashtangayoga hör man ibland talas om ”Mysore-stilen” vilket innebär att var och en tränar i sin egen takt medan läraren ger individuella justeringar och korrigeringar vid behov. Namnet kommer från den indiska staden Mysore, där Sri k. Pattabhi Jois levde och verkade fram till sin bortgång 2009.

Fördelar med ashtangayoga

Ashtangayoga anses vara bra för en rad olika saker, alltifrån att ta bort överflödigt fett till att nå upplysning. Enligt den internationellt kända yogaläraren Petri Räisänen som skrivit boken ”Kraften bakom yoga – ashtangayogans åtta delar enligt Sri K. Pattabhi Jois” hjälper ashtangayoga oss bland annat att:

  • få fastare och mjukare muskler
  • rena kroppen från gifter och slaggprodukter
  • återföra förlorad livskraft
  • hålla sinnet ungdomligt, friskt och livskraftigt
  • förbättra syreupptagningsförmågan
  • lugna sinnet och förbättra koncentrationsförmågan, kreativiteten och livskvaliteten
  • erbjuder terapi för nästan alla muskelspänningar och smärtor samt för funktionsstörningar i de inre organen och tarmarna
  • öka andlig medvetenhet och känslighet
  • förbättra immunförsvaret, uthålligheten och ämnesomsättningen

Dessutom har forskare vid Karolinska institutet och Sahlgrenska universitetssjukhuset nyligen gjort en pilotstudie som visade att ashtangayoga kan vara en lovande behandling vid mag-tarmsjukdomen IBS. För att bekräfta resultaten planeras nu en större behandlingsstudie under år 2020.

Att tänka på

I alla former av yoga är det viktigt att lyssna på sig själv och på sin egen kropp, så även i ashtangayoga. Bara du vet hur något känns och upplevs för just dig. Respektera din kropps gränser och behov. Yoga är ingen prestation, det är snarare en kärleksrelation till dig själv.

Anna Nykvist