Yogisk filosofi – säg ja till livets goda!

Yogisk filosofi. Omfamna och bejaka det som ger dig glädje och njutning. Det kan hjälpa dig att nå den största glädjen – att komma i kontakt med ditt sanna jag.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
En kvinna som heter Rita ringde mig nyligen, lätt panikslagen. Hon är hängiven vegan och har följt en strikt diet de senaste fem åren. Men i flera månader hade hon längtat efter – och nu gett efter för frestelsen – att äta glass, pizza och andra livsmedel som hon normalt undviker. Och det oroade henne.
Min spontana tanke var att hennes kropp sökte balans. Om du är frisk och din kropp absolut vill ha någonting är det ofta ett tecken på att du har gått för långt i dina försök att avstå från det.
Det gäller såväl sötsaker som kärlek och viljan att fördjupa sig i en utövning. Men Rita är inte den enda yogi jag känner till som är förvirrad över var gränsen mellan nöje och återhållsamhet går. Det är förståeligt, eftersom yogatraditionerna ger tvetydig vägledning på det här området.
Yoga och njutning – förändring kan kräva att du lämnar din komfortzon
En del, särskilt klassisk och vedantisk yoga, ser en grundläggande motsättning mellan yoga och njutning, vilket sammanfattas i en berömd vers i Katha-upanishaden: ”Den vise väljer det goda framför det njutbara.” Generationer av utövare har tagit detta som en uppmaning att söka det kala betonggolvet i stället för den mysiga mattan – celibatet istället för förlustelser. (Kanske mer relevant att tolka versen som en uppmuntran att välja din morgonpraktik istället för en extra timmes sömn!) Men låt oss bortse från betonggolv, det finns en sanning i texten, speciellt om du ersätter njutbar med bekväm – förändring kan kräva att du är beredd att lämna din komfortzon.
Tantriska författare ger nyanserat förhållningssätt till njutning
Men de tantriska författarna till Vijnana Bhairava och Spanda Karikas – två yogiska texter – ger uttryck för ett mycket mer nyanserat förhållningssätt till njutning. Om klassisk yoga och Vedanta ser världen som fundamentalt illusorisk, där frestelser beskrivs som något som hindrar dig från transformation, ser tantristerna på kroppen och världen som shakti: gudomlig medveten energi.
Sinnena instrument för att finna glädje
En av de vackraste av alla tantriska idéer är att kroppen, sinnena och hjärnan är instrument genom vilka anden – eller medvetandet – finner glädje. Njutning blir ett sätt att hedra det gudomliga. En ofta citerad tantrisk vers lyder: ”Vissa människor tror att där det finns yoga kan det inte finnas världsliga nöjen, och där det finns världsliga nöjen kan det inte finnas yoga. Men på den här vägen ryms både yoga och världslig njutning.”
Förening av yoga och njutning
Självklart kräver denna förening av yoga och njutning disciplin. En av mina lärare rådde en gång en överviktig chokladmissbrukare att erbjuda sig själv små bitar choklad som om hon erbjöd sötsaker till en gud inuti sig själv – och tugga dem väldigt långsamt. Jag vet inte om detta fungerade för henne, men jag har använt denna metod i flera år som ett sätt att njuta av godis utan att förfalla till frosseri. Disciplin och en känsla av det heliga är nycklar här.
Njutning är grundläggande för vår känsla av att vara levande. Dessutom är njutning mer motiverande än kanske något annat. Som en andlig utövare på nästan 50 år har jag sett det här i mig själv och i mina studenter, om och om igen. Det är omöjligt att fördjupa sig i någon träningsform om du inte gillar den. Oavsett vad du engagerar dig i – det kan vara en diet, ett förhållande, ett arbete eller meditation – så kommer ditt engagemang med tiden att avta om du inte tycker om det du gör. Ur en mystikers perspektiv är vår förmåga till njutning ett kännetecken på skapelsens inneboende salighet. Och enligt hjärnforskningen är vi gjorda för glädje och njutning.
Mat och sex triggar njutningscentret
De olika centren för njutning ligger i mitthjärnan, sätet för känslorna, och är utformade för att på bästa sätt svara på stimuli för att säkerställa fysisk överlevnad. Mat, sex och aerob träning triggar njutningscentret, som skickar kemikalier, bland annat dopamin till en del av hjärnan som känner att det du gör är bra.
Under goda omständigheter väljer hjärnan nöjen som underlättar individens och gruppens överlevnad. Under ogynnsamma förhållanden kan dock systemet kapas av obalanser (vilka kan vara genetiskt orsakade, stressrelaterade eller av kemisk natur). Detta är vad som händer i vårt samhälle idag, där många av oss är vana vid skräpmat, stimuli av olika slag och olika former av underhållning som undergräver vårt eget och hela samhällets välbefinnande, för att inte tala om planetens.
Njutning ger en signal till kroppen om att du är på rätt väg
Kroppens naturliga reaktion är att betrakta njutning som en signal som säger att du är på rätt väg. Njutningscentrum går igång med hjälp av aktiviteter som yoga, pranayama och meditation, vilka framkallar känslor som empati, tacksamhet och kärlek. Forskning visar att handlingar som utförs med ett gott syfte – snällt, fredligt, generöst och gott för livet självt – premieras av kroppens eget belöningssystem.
Hjärnforskningen bekräftar något som kloka yogisar förstått intuitivt: Njutning är inte bara till hjälp för vår överlevnad, utan den påverkar oss på flera nivåer, både ytligt och på ett djupare plan.

Att rikta uppmärksamheten inåt, och fullständigt närvara i någon form av sensuell njutning, kan öppna dörren till en djup yogisk samadhi, menar Sally Kempton. Foto: Matt & Tish/Stocksy
Ta dig till djupare nivåer av njutning
Du kan ta dig till djupare nivåer av njutningar genom att göra ett försök att vara fullt närvarande, träna ditt medvetande, agera kärleksfullt och tona ned egot. Paradoxalt nog kräver detta ofta att du måste lämna det som är bekvämt, din komfortzon.
Det är inte njutningar som hindrar det goda, utan beroendet av komfort. Det här är en viktig idé som kommer från musar-rörelsen, ett system för etisk visdomsträning i den judiska traditionen. Denna idé tillför den här diskussionen en dimension som kan hjälpa dig att förstå vad texter som Katha-upanishaden kan ha syftat på. När Katha-upanishaden låter oss veta att en vis person väljer det goda framför det njutbara, betyder det att han kommer att välja det goda över det enbart bekväma. Med andra ord kommer den vise personen att välja ansträngning och djup framför lättja och ytlighet.
Choklad, älskog eller en vinyasa
För en yogi kommer den intensivaste och djupaste glädjen och njutningen ur det största djupet. När du når fram till sann glädje – genom medvetande eller djup försjunkenhet – blir dess gudomliga kvalitet uppenbar. Detta gäller oavsett om du njuter av choklad, älskog, en energisk vinyasa eller genom att vara försjunken i chanting.
För att på djupet uppleva denna glädjens och njutningens yoga kan det hjälpa att tänka på den utifrån fem grundläggande nivåer som sträcker sig från det relativt ytliga till det extremt subtila: sensuell njutning, kärleksfull närhet, handlingar med ett syfte, kreativitet samt att försjunka i andlighet. De subtila nivåerna av njutning är de rikaste och beskrivs i Upanishaderna som ”det goda”.
Vi förstår ofta detta intuitivt utan att uttrycka det i ord. Vad vi inte alltid förstår är att ett av kännetecknen på subtila njutningar är att de kräver mer ansträngning, mer övning. Detta gäller också för sensuella njutningar, vilka kan vara kraftfulla dörröppningar till subtilare nivåer av medvetenhet.
Olika nivåer av njutning inte utbytbara
De här nivåerna är inte utbytbara, och vi människor behöver alla dessa former av glädje och njutningar – var och en har sitt eget värde och sina egna gåvor. Sensuell njutning – hur fantastisk den än är – kommer inte att ge dig samma upplevelse som djup kärleksfull intimitet ger, vilket är anledningen till att det i slutändan inte fungerar att ha sex eller laga mat som ersättning för kärlek (med andra ord, när du känner dig ensam, ring en vän istället för att stoppa något sött i munnen!).
På samma sätt kan den glädje som följer av en kärleksfull förbindelse inte ersätta sexuell njutning. Och kärleksfull intimitet ger dig inte samma nöje som att sträva mot ett meningsfullt mål, och inget jobb kan ge dig den tillfredsställelse och den speciella glädje som du kan få av att krama ett barn.
På samma sätt kan inget av dessa glädjeämnen bytas ut mot den glädje som följer av kreativitet – de lyckans kemikalier som överväldigar dig när inspirationen strömmar genom dig. Men till och med glädjen från kreativitet kan inte jämföras med den djupaste erfarenheten av det man kallar mystisk förening (”mystical union”), glädjen av att bara vara.
Så kan du fördjupa den sensuella njutningen
Med sensuell njutning avser jag här såväl god mat som en älskandes omfamning, åsynen av ett vackert ansikte och uppskattningen av ett konstverk.
Vad krävs för att fördjupa den sensuella njutningen? Maximal njutning kräver maximal uppmärksamhet – förmågan att vara helt närvarande i och mottaglig för en smak, en beröring eller en doft. Ju mer närvarande du är i din fysiska omgivning och i din egen kropp, desto djupare kan din upplevelse av njutning bli.
Distraktion är glädjens och njutningens fiende nummer ett. När vi är distraherade finns det en risk att vi börjar tro att gräset är grönare på andra sidan, vi försöker hitta njutning på annat sätt, söker annan stimulans eller kanske en annan kropp, på grund av att vi inte har varit tillräckligt närvarande för att fullt ut se och njuta av vad vi har.
Fokusera på känslan av njutning inom dig
Så, när du saknar njutning, rekommenderar stora mästare i detta ämne att du riktar uppmärksamheten inåt och njuter av doften, av beröringen, av vad du kan se. Den tantriska texten Vijnana Bhairava tillhandahåller följande praxis: När du äter en mogen persika, eller tittar på en solnedgång eller väcks av din älskades beröring, fokusera då på känslan av njutning inom dig själv snarare än på det fenomen som har utlöst det. Låt känslan expandera. När du på det sättet förmår att rikta uppmärksamheten inåt och fullständigt närvara i någon form av sensuell njutning, kan det öppna dörren till en djup yogisk samadhi, en slags glädjefull hänryckning.
När jag ser någon jag älskar komma mot mig öppnas något i mig. Det har att göra med min förmåga att uppfatta den personliga och unika skönheten hos just den personen. Jag kallar detta för intim anknytning.
Om uppmärksamhet är av avgörande betydelse för att fördjupa upplevelsen av fysisk njutning, är förtroende och acceptans på samma sätt av betydelse för att uppleva glädjen av att älska.
Det kan hända med ett barn, en älskare, en vän, en lärare eller elev, ett husdjur, och även med en grupp vänner eller nära och kära. Om uppmärksamhet är av avgörande betydelse för att fördjupa upplevelsen av fysisk njutning, är förtroende och acceptans på samma sätt av betydelse för att uppleva glädjen av att älska. Den djupa glädjen i en kärleksfull relation uppstår när du kan behålla en känsla av nära kontakt med en annan person, även om han eller hon inte uppfyller dina behov.

Få saker kan slå känslan av kreativ inspiration. Foto: Sergey Filimonov/Stocksy
Den kärleksfulla relationens yoga börjar med medvetenhet
Intimitetens – eller den kärleksfulla relationens – yoga börjar, liksom alla former av inre yoga, med medvetenhet. Var medveten om de förväntningar du bär på. Lägg märke till om du förväntar dig ett speciellt resultat eller utfall av det du själv bidrar med, och om du håller på att skada någon. Allt sådant begränsar förmågan till en kärleksfull relation.
Det är därför förlåtelse är en av de stora yogiska metoderna för att hålla hjärtat öppet. En av mina vänner använder sig av ett slags mantra som (åtminstone på kort sikt) hjälper henne att hålla stämningen i sin familj. Det går: jag förlåter dig; snälla förlåt mig; låt oss förlåta oss själva.
Meningsfullt arbete – utan syfte har livet ingen mening
I Heinrich Zimmers återgivning av Kamas myt (den indiska guden för kärlek, lust och nöje), är det första som guden säger efter att han fötts: ”Vad är mitt jobb? Berätta för mig vad jag har här att göra, för utan syfte har livet ingen mening!”
Dessa ord, från guden, rör den tredje nivån av glädje och njutning: den om att arbeta med ett syfte. Varken fysisk njutning eller den glädje som följer med kärleksfulla relationer kan ersätta det som du får från en meningsfull aktivitet, från att ägna dig åt en uppgift som du djupt tror på – en som tycks göra världen till en bättre plats.
Två av mina elever kommer fortfarande ihåg den känsla av magi som de upplevde för flera år sedan när de hjälpte jordbävningsoffer nära en badort som de hade bott på i Asien. När de kastade sig in i räddningsarbetet insåg de att de kunde känna av vad som var nödvändigt i ögonblicket, och att varje åtgärd de tog var effektiv och harmonisk.
Att på detta sätt engagera sig för något som de kände var väldigt viktigt gjorde det inte bara möjligt för dem att vara genuint hjälpsamma, utan gav dem också en intensiv upplevelse av glädje.
Den yogiska metoden för att nå denna nivå av glädje är att göra vad du gör för uppgiften i sig själv, snarare än för att bevisa något eller få bekräftelse.
Bhagavad Gita tillhandahåller en formel som stått sig över tid, som jag kommer tillbaka till, om och om igen: Du har rätten till själva handlingen, men inte till dess frukter. Detta är en av livets universella sanningar; gör du något för att få bekräftelse istället för handlingen i sig själv kommer du aldrig uppleva riktig glädje. Glädjen kommer från din vilja att anstränga dig för andra.
Kreativ inspiration
När du befinner dig i ett tillstånd fyllt av kreativ inspiration, står du i förbindelse med en större kraft. Att vara kreativt inspirerad är att komma in i en zon där idéer, rörelser, ord och musik flyter genom dig.
Glädjen som följer med denna form av kreativitet kommer från det faktum att den kopplar dig direkt till Självet, till den medfödda kreativiteten hos det universella medvetandet. ”Gud är konstnär”, säger en av de visa inom kashmirisk shaivism, och när vi är som mest kreativa står vi i nära kontakt med det gudomliga. Inspiration kan flöda i en konversation när alla deltagare är öppna för att vara kanaler för något som är större än det som den enskilde individen kan komma åt. Det kan uppstå när du frågar om inre vägledning för att lösa ett problem, eller det kan komma som en gåva.
Vad krävs för att uppleva inspiration och kreativitet? För det första behöver du vara villig att släppa taget – att släppa de rädslor, tvivel och övertygelser som hindrar dig från att få inspiration.
Undvik frestelsen att ”äga” inspirationens gåva
För det andra behöver du med skicklighet och tålamod kunna gå från inspiration till handling. Och för det tredje behöver du kunna se och undvika den stolthet som kommer när du frestas att ”äga” inspirationens gåva. För att uppleva den glädje som följer med inspiration krävs att du släpper det ego-drivna begreppet ”jag gjorde det här” och kan se att inspirationen kommer från ditt innersta – från Självet.
Övningen eller metoden för att uppleva den här formen av glädje är ett avståndstagande från handling: det som taoismen kallar handling genom icke-handling.
Förening med det innersta – med gud
Det djupaste och mest sublima skiktet av njutning och glädje är en ren, oförmedlad förening med det innersta – med gud, med det inre Självet. Du kan uppleva detta som att vila i ren medvetenhet. Du kan också uppleva denna mycket subtila glädje som en nära gemenskap med en mycket personlig form av det gudomliga.
Hängivenhetens yoga, eller bhaktiyoga, är känd för att vara en väg av djup, subtil glädje. Den har den sensuella kvaliteten som hos fysisk njutning, den kärleksfulla intimitetens söthet och det osjälviska engagemanget från att vara nedsänkt i något större än dig själv – samt den explosiva inspirationen av kreativitet.
När upplevelsen av jaget avtar
Glädjen från ren andlighet uppstår när upplevelsen av jaget avtar – om så bara för ett ögonblick – och du bara är.
Nyckeln är att låta egot upplösas. Inte en lätt sak, men även om du inte kan tvinga ditt ego att lösas upp, finns det en övning som när som helst kan öppna dig för ögonblick av ren medvetenhet.
Försök för en minut att släppa tanken på att du är en separat varelse. Notera att din kropp, dina sinnen och känslor fungerar perfekt utan att där finns ett ego som upplever dem. Lägg märke till vad du känner. Kanske kan du få smaka på den glädje som följer med frihet. När känslan av att vara separerad, eller ditt ego, kommer tillbaka – låt dem försvinna igen.
Fortsätt att bekanta dig med vad som återstår när känslan av att vara en individ löses upp. Kanske kan du uppleva den glädje som kommer av ett nedtonat ego.
Ta med erfarenheten till andra upplevelser
När du väl har provat på att vara fri från ditt ego, kan du ta med den erfarenheten till andra glädjefyllda upplevelser. Om du vet hur du till fullo kan njuta så kan varje nivå vara en väg in till ditt sanna Själv, utan den separation som egot skapar.
Självets stillhet
När du väl vet hur det är att må bra, kommer du också kunna upptäcka att du kan följa med alla dina erfarenheter tillbaka till denna tidlösa plats. Detta är den hemlighet som de tantriska yogisarna vill att vi ska se. Oavsett om du smakar något gott, njuter av en väns sällskap, helhjärtat hänger dig åt en uppgift, ett syfte eller njuter av ett kreativt flöde, så kan du göra något av dessa glädjeämnen till en väg in i det sanna Självets stillhet.
När du vänder dig inåt och bejakar livets glädjeämnen, kommer du att ansluta till den verkliga källan till all form av glädje – självet.
Stanna upp och njut av dessa stunder. Vänd din uppmärksamhet inåt, och låt varje glädjeämne ta dig till den heliga lycka som är ditt innersta.
Text: Sally Kempton
Författaren Sally Kempton är en internationellt erkänd lärare inom meditation och yogafilosofi och författare till ”Meditation for the Love of It” och ”Awakening Shakti”. Du hittar henne på sallykempton.com.
Artikeln är även publicerad i Yoga Journal. Tack vare ett nystartat samarbete mellan Yoga Journal och Yoga för dig har vi nu nöjet att publicera texten även här, fritt översatt av Mikael Nyberg.