Yoga i skolan ger eleverna verktyg för livet
Yoga i skolan har kommit för att stanna. Vi besöker Håbo kommun som har valt att arbeta aktivt med skolyoga.
I Håbo kommun, belägen strax norr om Stockholm med Bålsta som huvudort, har skolyogan kommit för att stanna. Där har ansvariga inom barnomsorg, grundskola och gymnasieskola alla varit i kontakt med skolyoga, med blandat resultat.
– Vi är inne på den femte av tolv förskolor som får utbildning nu. Det vi sett är att pedagogerna, när de fått utbildning i yoga, känner att de får verktyg som de verkligen kan använda, till exempel i arbetet med värdegrunder. Det faller väldigt väl ut, säger Anna Walterholm, verksamhetschef för förskolorna i Håbo kommun.
Yoga i skolan ger bättre arbetsmiljö
Hennes uppfattning är att yogan påverkat arbetsmiljön för både barn och vuxna.
– Man pratar ofta om stora barngrupper i förskolan. Men när de fått arbeta med barnyoga blir det ett större lugn i gruppen. Barnen lär sig visa hänsyn, samarbeta, lyssna på varandra. Till slut frågar de ofta själva efter yogan.
Något motstånd mot barnyoga-projektet har Anna Walterholm inte mött, något hon tillskriver upplägget: att utbilda en förskola i taget, samt informera föräldrarna i förväg.
– Hade vi infört barnyoga på alla förskolor på en gång hade vi antagligen fått en annan reaktion. Nu har föräldrarna känt sig trygga i det vi gjort. Jag har även presenterat projektet för politikerna i nämnden, säger Anna Walterholm.
Yoga i skolan uppskattas av skolpersonal
Grundskolans verksamhetschef Ewa Johansson berättar att det finns ett intresse för skolyoga bland hennes personal, men att förvaltningen just nu påverkas av flera skolledarbyten. På gymnasiet i Håbo genomförs yoga inom kursen Idrott och hälsa.
– Det är en av våra lärare, som är en van utövare, som håller i det. Men vi är inte främmande för att gå vidare då vi själva har utvecklat en modell för att stödja eleverna i självledarskap, säger Catharina Wakim, som är gymnasieskolans verksamhetschef.
Filippa Odevall, grundare av Skolyoga, är en av de yogalärare som utbildar personalen i Håbo. Hennes erfarenhet är att det är betydligt svårare att få kontakt med gymnasieskolor än förskolor.
– Det är svårt då deras scheman ofta är packade med obligatoriska ämnen för eleverna. Dessutom är lärarna inte så intresserade av att vara yogalärare också, före exempelvis kemilektionen. Där tror vi att det kan kännas lättare att starta en film innan lektionen.
Skolyoga stöttar skolor som vill börja med yoga
Skolyoga arbetar därför med att ta fram digitalt material riktat till gymnasieskolor och har bland annat gjort ett pilotprojekt med gymnasieskolan Jensen.
Man samarbetar även med ideella organisationen Reacta, som fått i uppdrag av Skolverket att arbeta preventivt mot psykisk ohälsa bland ungdomar.
– Det som är svårt när man arbetar med kommuner är att de, även om de vill ha en långsiktighet, ofta arbetar med kortsiktiga budgetar.Och yoga är en fråga som inte nödvändigtvis prioriteras i skolan, menar Filippa Odevall.