Yoga förbättrar skolmiljön i Alingsås
Bättre lärmiljö och lugnare barn. Just nu pågår ett stort yogaprojekt i Alingsås skolor, där 250 barn och ungdomar får yoga på skoltid i åtta veckor.
Redan för två år sedan testade tre skolklasser i Alingsås yoga som en del av projektet ”Hälsoraketen”. Då vittnade pedagoger och lärare om att det gav både bättre lärmiljö och mer avslappande barn.
Därför har man nu dragit igång en av de största enskilda yogasatsningarna inom svensk skola någonsin. Under åtta veckor får 250 elever i nio klasser yoga på skoltid.
Vi lever i en extremt stressig tid och rapporter om att stressen tar sig längre ner i åldrarna har fått mig att haja till och vilja förändra något.
– Det är banbrytande nu, men på sikt hoppas jag det kan bli en del av den vanliga undervisningen, säger yogaläraren Magdalena Lagerström, som håller i projektet.
Under projektet besöker hon klasser från förskoleålder upp till högstadiet i såväl kommunala skolor som friskolor.
– Vi lever i en extremt stressig tid och rapporter om att stressen tar sig längre ner i åldrarna har fått mig att haja till och vilja förändra något. Eftersom jag vet vilken avslappnad effekt de övningar som vi arbetar med kan ge, vill jag göra vad jag kan för att motverka den allmänna stresspiralen, förklarar Magdalena Lagerström, som är utbildad barnyogalärare.
Bakom yogaprojektet står Alingsås Kommun och Västra Götalandsregionen. Det övergripande målet är att främja hälsan för att öka lärandet.
– Min uppgift är att ge verktyg och övningar som barnen kan använda sig av för bättre koncentration, hälsa och närvaro. Och även att ge verktyg till lärarna för att de ska kunna fortsätta arbeta med yogan som ett sätt att skapa lugn och höja studiekvalitén. Allt handlar om att jobba med konkreta mål – som att förbättra andning och lära sig slappna av, säger Magdalena Lagerström.
Under 2012 blev det stor debatt i media när en Stockholmsskola anmäldes för att ha haft yoga på skoltid. Skolinspektionen slog dock fast att det inte rörde sig om religiös verksamhet, och lät därför skolan fortsätta med yoga. Någon liknande debatt har man inte upplevt i Alingsås.
– Vi har fått några enstaka negativa röster, men responsen har varit övervägande positiv, nästan mer än vad vi kunde förväntat oss. De kritiska frågeställningarna har ebbat ut, då politiker och tjänstemän som fått frågor om detta har varit tydliga med att hänvisa till att insatsen inte är religiös utan att vi följer skollagen, säger Malin Wallin, projektledare på Alingsås kommun.
Projektet har varit noggranna med att förankra allt med skolledning, rektorer och lärare.
– Sedan har varje klasslärare i sin tur fått uppdraget att förankra det vidare hos föräldrarna. Vår bild är att det också har genomförts på ett bra sätt, säger Malin Wallin.