Skolyogan gör skolan lugnare och roligare
Glädje, gemenskap och fantasi, det är vad barnen i Alingsås skolyogaprojekt vittnar om. Efter åtta veckors yoga på skoltid ökade elevernas välmående samtidigt som stressen minskade.
– Jag tyckte väldigt mycket om yogan med Magdalena. Det blev så lugnt och skönt i klassrummet hela dagen efteråt. Det var jättekul och skönt, man blev avslappnad och liksom glad. Jag kände ”lugnhet” i kroppen och i tanken kändes det bra. Om jag fick bestämma så skulle vi ha yoga varje vecka… alltid! berättar Noel Hurtig, 10 år.
Yogainstruktör Magdalena Lagerströms skolyogaprojekt i Alingsås gav mersmak bland både pedagoger, elever och föräldrar. Noels mamma Emma Hurtig berättar om sonens entusiasm och lugn som räckte hela vägen hem, men som framför allt gjorde att sonen och hans kompisar uppskattade skoldagarna på ett helt annat sätt.
– Projektet med yoga i skolan ser vi bara som positivt. Vi är glada att klassen fick chansen att ta del av detta projekt, att de fick en möjlighet att tillsammans njuta av dessa lugna stunder. Det gav klassen en härlig gemenskap, trygghet med varandra och harmoni. Extra härligt var det att Noel verkligen tog till sig yogan och tyckte det var så roligt. Han såg fram emot varje tillfälle med Magdalena. Han kände sig glad tillsammans med sina kompisar, förklarar Emma.
Om jag fick bestämma så skulle vi ha yoga varje vecka… alltid!
Enligt projektutvärderingen är eleverna på de skolor i Alingsås som deltagit både piggare och lugnare. Och gemenskapen i klasserna är bättre. Nio klasser med elever i åldrarna 4-16 från olika skolor i Alingsås fick testa på yoga i projektets andra omgång. Ett av syftena med projektet har varit att stärka elevernas mentala fokus och koncentrationsförmåga. Efter åtta veckors yoga på skoltid ökade elevernas välmående och stressen minskade. Utvärderingen visade också att många barn känner att de stärkt sin självkänsla och att de själva märker av förändringen i skolmiljön, att ljudnivån är lägre i klassrummen och att den allmänna stämningen är lugnare.
– Det är barnens upplevelser som är min drivkraft. Barn i alla åldrar som säger att det känns så lugnt och skönt med yoga och som utbrister att de vill lära sina mammor det här. De har längtat till yogan, sprungit dit och gått lugna och samlade tillbaka. Genom yoga i skolan får alla tillgång till en livskunskap och ett enkelt verktyg för att hantera vardagen.
Magdalena berättar om de olika passen hon hållit på skolorna, om hur de lite yngre barnen fått leka kring yogans positioner; bland annat på zoo och i rymden – hur hon låter fantasin få flöda och hur de små inte stannar kvar så länge i olika asanas.
– När det gäller de äldre barnen handlar det mer om att inspirera till rörelse, jobba med styrka, balans, koncentration och fokus genom att släppa på prestation och perfektion. Vi pratade också mycket kroppsmedvetenhet och andning. Och de älskade avslappningen.
Sammanfattningsvis säger Magdalena – och utvärderingen – att det finns ett stort behov av att få in återhämtning på skolschemat.
– Bara att barnen och ungdomarna har fått lära sig att andas på ett anatomiskt riktigt sätt har gett dem ett kraftfullt redskap för att handskas med en allt stressigare skolmiljö.
250 barn har fått testa yoga. I höst fortsätter Magdalena att utbilda deras lärare. 30 platser kunde vara lagom, tänkte Magdalena. 60 är redan anmälda. Lärarna har märkt av effekterna i klassrummen, de också. I Rydaholm har det dock blivit stopp för yoga i skolan.
2012 anmäldes Östermalmsskolan i Stockholm till Skolinspektionen för att bryta mot skollagen. Anmälaren ansåg att de yogalektioner man hade på schemat var ett sätt att ta kontakt med hinduistiska gudar, vilket stred mot att skolan enligt skollagen ska vara värdeneutral. Skolinspektionen höll inte med och menade att så länge yogan var inriktad på hälsa och välbefinnande fick den fortsätta. Men i Rydaholm sa skolledningen för en tid sedan stopp.
De som praktiserar yoga och de flesta som studerat yoga på ett mer akademiskt plan, anser att yogan visserligen har beröringspunkter med både buddismen och hinduismen, men att den inte är en religion utan snarare en filosofi. I Rydaholm såg några av föräldrarna yogan som ett hot, trots att yogaläraren enbart hade sitt fokus på bättre hälsa, genom klassiska yogarörelser, inte religion.
– Yogan är ett sätt att dö bort från sig själv och man måste fråga sig om det är det man vill uppnå. Man måste gå till botten och se vad det handlar om. Mitt äldsta barn går på skolan och min man är präst i Rydaholms församling. Yoga är ingenting vi vill beblanda oss med, säger Linda Olsson, en av de föräldrar som reagerat negativt efter att man fått veta att skolan erbjuder yoga som en av aktiviteterna på FA (Fria Aktiviteter).
– Många tror att yogan är ett sätt att stärka balans och rörelseförmåga. Men det används av buddisterna som en meditationsform och vi vet inte vad det kan öppna upp för. Jag är fruktansvärt arg på skolledningen för att de inte hade informerat om vad som förekom på fritidsgården. Flera av oss föräldrar anser att det är otänkbart att låta barnen delta i övningar med rötter i österländsk religion, menar Linda Olsson.
Efter ett hetsigt föräldramöte gick skolledningen de upprörda föräldrarna till mötes. Ingen yoga för eleverna i Rydaholm.