Skolyoga skapar lugn inför nationella proven
På Växjö Montessoriskola yogar eleverna inför de nationella proven. ”Genom yogan stärks deras självkänsla och självförtroende”, säger elevassistenten och yogaläraren Cina Persson.
På Växjö Montessoriskola har årskurs 3 klassrumsyoga inför de nationella proven – något som påverkar både resultaten och elevernas upplevelse av proven, menar elevassistenten och yogaläraren Cina Persson.
– Yogan hjälper dem att finna ett lugn i sig själva, där och då. Att ha ett mer fokuserat sinne, och inte stressa upp sig innan och efter proven. Genom yogan stärks elevernas självkänsla och självförtroende, så jag tror och hoppas att det kan förbättra deras resultat, säger Cina Persson, utbildad barnyogalärare och mediyogainstruktör, som jobbar som elevassistent och driver det egna företaget Harmoniyoga, där hon bland annat håller utbildningar i medicinsk barn- och ungdomsyoga.
Cina Persson jobbar även som kundaliniyogalärare.
Det är inte bara inför de nationella proven som barnen på skolan yogar – de har faktiskt yoga även på det ordinarie schemat.
– Jag hade haft yoga till och från med klassen som jag jobbade i. Men när intresset växte för min utbildning och mina kvällsklasser med vuxna kände jag att jag var tvungen att gå ner i tid på skolan för att kroppen skulle orka. Det var då ledningen frågade om jag kunde hålla schemalagd yoga, och det svarade jag såklart ja på, berättar Cina.
Nu håller hon en schemalagd yogaklass i veckan med skolans tredjeklassare.
Jag har fått väldigt fin respons från alla, speciellt barnen – de frågar ofta ”ska vi ha yoga idag?” och säger att de vill ha yoga varje dag.
– Vi utför yoga i klassrummet, på stol och i stående positioner. Vi börja med att känna och lyssna in andetaget, som vi sedan fördjupar. Därefter gör vi yogarörelser, vilar på bänken och mediterar. Dessutom lär jag dem tekniker som de kan ha användning av både i skola och fritiden.
Hon har även yoga med skolans mellanstadieelever.
– Det kan vara fyspass eller pausyoga, med teman som kroppskännedom, mitt eget utrymme, samarbetspositioner, solhälsningar eller paryoga, lite beroende på hur gruppen är. Det är väldigt roligt arbete.
Vad har du fått för respons från elever, lärare och föräldrar?
– Jag har fått väldigt fin respons från alla, speciellt barnen – de frågar ofta ”ska vi ha yoga idag?” och säger att de vill ha yoga varje dag. Och jag tycker det är extra kul när även lärarna är med och yogar. För det är de oftast.
Cinas tips på övning: Andas med magen
- Led barnen genom andningen
- Låt barnen sitta eller ligga ned på rygg.
- Be dem lägga händerna mot magen.
- Stäm av om magen rör sig:
Rör den sig upp och ner?
Kan du få magen att röra sig ännu mer när du andas?
Kan du få magen att växa som en ballong när du andas in?
Hur mycket luft går det att få plats med i magen?
Kan du fylla på med ännu mer?
När du andas in blir magen stor som en ballong och när du andas ut krymper magen ihop, som en ballong när luften går ur. - Ge barnet en färg på ballongen i kroppen, till exempel blå, och be barnet att blåsa upp den, så mycket det går, nerifrån och upp. Och sen tömma den uppifrån och ner, precis som vi gör med vanliga ballonger.
- Stäm av efteråt hur det kändes:
Hur kändes det att andas med magen?