Shamanism lockar yogalärare och yogautövare
Många inom yogan gjorde länge – och ganska nyligen – sitt bästa för att avmystifiera yogan: bort med rökelse, flum och ceremonier.
Yogan skulle vara rumsren och passa i så gott som alla sammanhang; på företag, skolor och träningsanläggningar och dessutom fungera så väl för den enskilda individen som för den stora gruppen och festivalen.
De delar av yogan där det finns stöd i modern vetenskap har lyfts fram, inte minst inom den del av den medicinska yogan som går under begreppet mediyoga.
Nu tycks pendeln slå tillbaka.
Yogalärare och yogautövare verkar söka efter något mer.
Kanske djupare?
Mer innerligt?
Yogaklasser med trumresor och ritualer
En ny, eller nygammal, typ av yogaklasser börjar växa fram där vi ser inslag av trumresor, kakaoceremonier, soundhealing, skogsbad och olika former av ritualer.
Kanske är det yogans fantastiska anpassningsförmåga som vi än en gång bevittnar: För vad blir kvar av yogan om den jämställs med annan fysisk aktivitet?
Yogan är något mer
I en tid av många och konkurrerande aktiviteter är det väsentligt att lyfta det som särskiljer.
Yogan har andliga kopplingar, och måste vara något annat, och om man så vill mer, än annan träning.
En del av dessa nya inslag kommer från det som kallas för shamanismen, stavas även schamanism, en tradition som strävar efter att leva i harmoni med naturen och hävdar att allt är besjälat och har en ande.
Fullsatta yogaklasser med shamanism
En yogalärare som märkt av det ökande intresset är Sandra Adrian som hållit fullbokade yogaklasser med inslag av shamanism på den populära yogafestivalen ”Yoga Games”.
– Förra året deltog cirka 150 personer på min klass shamanic flow, berättar Sandra Adrian.
Fullmånemeditationer och ceremonier
Till vardags arbetar Sandra som projektledare för kurser och event inom hälsa och friskvård på Hagabadets anläggningar i Göteborg. Hon driver också ett eget företag där hon håller olika yogakurser, workshops, fullmånemeditationer, trumresor, shamanism-inspirerade yogaklasser och olika former av ceremonier, ofta efter naturens växlingar eller kakaoceremonier.
Jag vill poängtera att jag inte kallar mig själv shaman på något sätt, det är inget man bara plötsligt utnämner sig till för att man har köpt en trumma eller så.
Sandra Adrian beskriver sig själv som nyfiken och öppensinnad, och hon introducerades tidigt till andlighet genom sin farmor som, berättar hon, hade kontakt med andevärlden och spådde i kort.
Men det var inte förrän långt senare, och med flera yogautbildningar i bagaget, som hon var redo att ta steget till att fördjupa sig.
– Jag vill poängtera att jag inte kallar mig själv shaman på något sätt, det är inget man bara plötsligt utnämner sig till för att man har köpt en trumma eller så – utan att det är en väg jag är intresserad av att följa, förtydligar Sandra Adrian.
Idén föddes på festival på Bali
Idén att föra samman yoga och shamanism föddes på Bali spirit festival där hon deltog på en yogaklass där läraren gjorde en trumresa i slutet av klassen.
– Den verkligen talade till mig, och jag kände att detta är ett uttryckssätt som även är mitt. Därifrån började jag mer och mer att föra in inslag av shamanism i yogan, hålla ceremonier, fullmånemeditationer och så vidare, men också fördjupa mig i hur dessa kunskaper kan kombineras och utvecklas till att skapa välmående och balans för mig själv och andra, berättar Sandra Adrian.
En annan yogalärare som märkt av ett ökat intresse för shamanism och andlighet är Pernilla Cristvall.
Kunde inte praktisera och undervisa yoga som tidigare yoga på grund av skada
Pernilla hittade shamanismen när hon i samband med en personlig kris nådde en vändpunkt från vilken hon längtade efter något mer. Hon hade vid den tidpunkten även ådragit sig en fysisk skada som gjorde att hon inte kunde praktisera och undervisa ashtangayoga som tidigare.
– Jag var i behov av nya perspektiv, säger hon.
Först fastnade Pernilla i tankar på vad hon inte längre kunde göra fysiskt, men sedan började en annan röst inom henne tala och utifrån den föddes den lustfyllda idén om att börja väva samman yoga och shamanism.
Pernilla Cristvall är i grunden marknadsekonom och har 20 års erfarenhet av yoga och personlig utveckling med en rad olika yoga- och hälsoutbildningar inom ashtanga- och yinyoga, sound healing, shamanism, ayurveda, mindfulness, coaching och massage.
Korsbefruktar yoga och shamanism
Pernilla driver företaget YogaDevi i Stockholm tillsammans med AnneSophie Sjöblom. De har två yogastudios med yinyoga och ashtanga med mysore-inriktning men på schemat finns även klassen shamanic yin flow, som Pernilla skapat och undervisar i.
– De är som två grenar på ett och samma träd, med gemensam stam.
Själv säger hon att hon korsbefruktat yoga och shamanism utifrån eget utforskande till en yogaform där allt vävs samman och hör ihop.
– De är som två grenar på ett och samma träd, med gemensam stam, säger Pernilla Cristvall.
Yinyoga med shamanska guidningar
Pernilla började efter skadan mer och mer övergå till att undervisa i yinyoga och lade till shamanska guidningar, trumresor och soundhealing.
De fysiska yinyogapositionerna gick mer och mer över till mer långsamma dynamiska flöden med fokus på yinenergi för att det kändes mer naturligt för henne själv såväl kroppsligt som själsligt.
– Jag testade mig fram och eleverna gillade det, berättar hon.
Så kan en klass se ut
Idag har Pernilla landat i något hon kallar för “shamanic yin flow”.
Hon inleder med en shamansk guidning med någon typ av resa till det hon kallar undre eller övre världen.
– Där möter deltagarna sina guider eller kraftdjur, och har en egen intention som sedan fortsätter som en röd tråd genom hela klassen, säger hon.
Därefter fortsätter klassen med fysiskt långsamma dynamiska flöden, andningsövningar, trumresa och soundhealing.
Vad är då egentligen shamanism?
Shamanism anses enligt Pernilla Cristvall vara en andlig tradition där den som gett sig hän traditionen strävar efter att vara ett med naturen.
– Allt levande hör samman och vi delar samma livskraft, säger hon.
Sandra Adrian menar även att shamanism är en bred term som refererar till spirituella praktiker avsedda för läkning och tillgång till ett högre medvetande.
Traditionen sägs enligt Sandra ha funnits i alla världsdelar sedan urminnes tider.
Shamanism är ett förhållningssätt till livet och naturen, där allt ses som besjälat, alla levande varelser och allt i naturen.
Att välja skönhetens väg
Själva ordet shaman sägs betyda den som drömmer, den som ser, den som botar.
Han eller hon vill hela sig själv, andra och moder jord. Hela kretsloppet.
– Att leva shamanskt innebär att se livet utifrån hjärtat och välja skönhetens väg. Att våga vara sann, se att vi alla är från en och samma källa och se till det högsta bästa för alla, säger Pernilla Cristvall.
Shamaner kallas ibland för medicinmän eller medicinkvinnor och det finns en stark koppling till gamla traditioner såsom naturpräster och prästinnor.
I kontakt med sin energikropp
Uttryckt på ett annat sätt är en shaman också en som helar energier.
Det handlar om att känna, uppleva och vara i kontakt med sin energikropp.
– Att vandra den shamanska vägen är att vara i kontakt, våga vara sårbar och stå i sin egen kraft för att flyga högt ovanför drama och konflikter, säger Pernilla Cristvall.
De fyra vädersträcken är centrala
Den shamanska traditionen utgår från något som kallas för medicinhjulet.
– Inom shamanism ältar man inte det som varit utan lägger istället fokus på vad medicinen var, det vill säga vad vi lärt oss. Medicinhjulet är en cirkulär process uppdelat i fyra olika medvetandenivåer (kroppen, sinnet, själen och anden) längs de fyra väderstrecken där vi helar vårt förflutna i syd, släpper begränsade tankemönster i väst, sätter nya intentioner i norr utifrån själen och lär oss vägledas av vår intuition till ett högre perspektiv i öst, förklarar Pernilla.
”Yoga är en form av shamanism”
Sandra Adrian menar att yoga och shamanism går väldigt bra ihop.
– Jag skulle till och med vilja säga att yoga är en form av shamanism, om man vill att det ska vara det. Hathayoga kombinerar till exempel rörelser, medveten andning och mindfulness för integrering och harmoni mellan kropp och sinne, så att vi kan odla ett tillstånd av djup inre medvetenhet, sensitivitet och receptivitet. I det tillståndet av medvetenhet kan vi ta emot budskap från oss själva, vår själ, lättare. Kanske budskap i form av bilder, insikter och intuition.
Yogan som trygg utgångspunkt
Sandra Adrian anser att yogan kan vara en trygg utgångspunkt för vidare utforskande och andra tekniker än bara de yogiska.
– Jag tror att många känner en längtan, precis som jag, att söka och utforska livet utan gränser för vad som finns både fysiskt, mentalt och spirituellt och har man en etablerad yogapraktik kan man ju låta yogan få vara ett tryggt fundament för detta. En trygg grund som avstamp, säger Sandra.
Olika former av energiarbete
Yoga och shamanism kan ses som olika sätt att arbeta med energi.
– Som jag ser det är det två former av energiarbete och sätt att utvecklas personligen och därför finns egentligen ingen riktig separation. Allt handlar om elementen, naturens lagar och livet, säger Sandra Adrian.
Kärt barn har många namn, på olika språk.
– Vi kan kalla det trummeditation, soundhealing eller nada yoga. Vi kan kalla det meditation, ljusbad eller medveten närvaro, fortsätter Sandra Adrian.
Pernilla förklarar det som att shamanism och yoga, liksom ayurveda och den kinesiska medicinen, utgår från att vi består av vibrerande energi.
– Om vi sedan kallar denna energi för prana eller qi spelar ingen roll. Allt är energimedicin där vi strävar efter balans, förklarar hon.
En allomfattande livsenergi
Sandra Adrian lyfter även hon fram att livet i den shamanska traditionen anses ha fyra dimensioner; kropp, psyke, själ och ande. Andens kraft innebär allomfattande livsenergi, alltings ursprung och själen är vår egen individuella del av denna kraft där vårt eget unika uttryck och våra egna gåvor till världen finns.
– Många inriktningar inom yogan lär ut samma sak. I vissa yogatraditioner menar man att själen och atman är ett medan man i andra traditioner separerar dessa, så även inom yogan i sig finns olikheter, berättar Sandra Adrian.
Verktyg för emotionell hälsa
En annan likhet är att yoga sägs ge oss verktyg för emotionell, fysisk och mental hälsa.
Sådana verktyg ger oss även shamanismen.
Svaren på våra frågor anses inom shamanismen finnas antingen i vår egen inre natur, eller i naturen utanför.
– Om jag till exempel håller en ceremoni väver jag samman inslag från yoga såsom mantra, mudras och meditationer med ritualer såsom trumresor, smudging och spirituell vägledning och olika sätt att hedra naturens rytm som till exempel fullmåne, säger Sandra Adrian.
Tanken om karma (lagen om orsak och verkan) finns också inom både yoga och shamanism, enligt Pernilla Cristvall.
– Saker kommer tillbaka tills vi är klara med dem, säger hon.
Shamanismen har starkare koppling till naturen
Det finns dock några olikheter mellan yoga och shamanism.
Pernilla Cristvall anser att ceremonier och ritualer inom shamanismen tydligare syftar på att stärka vår koppling till naturen.
En motsvarighet som vi inte ser inom yogan.
– Ritualerna kan vara för oss själva men lika ofta sätter vi också vår intention för hela moder jord såväl människor som vår natur. Allt som lever har en ande. Ritualerna kan också handla om att ta kontakt med våra förfäder och ta lärdom via dem eller att helt enkelt öva på att lyfta våra frågor till något större så att vi inte alltid behöver lösa saker och ting via vårt intellekt eller någon annan person, säger hon.
Hjälper yogan att komma i balans
Den shamanska traditionen har inte någon fysisk praktik så som den yogiska traditionen har med olika positioner, sekvenser och flöden.
– Som jag ser det kan shamanismen och yogan samverka för att komma i balans då den shamanska traditionen inte har någon tydlig fysisk praktik, säger Pernilla.
Alla känslor bejakas
Pernilla upplever även shamanismen som mer autentisk än yogan.
– Jag upplever i många yogasammanhang att yogan ska vara så härlig, lätt och ljus hela tiden. Att det inte pratas så mycket om att möta våra skuggsidor. Inom Shamanismen går teknikerna ut på att alla känslor är okej och bejakas, vi är både ljus och mörker, säger hon.
Längtan efter andlighet
Både Sandra och Pernilla tror att det ökande intresse för shamanism som de sett kan förklaras med en längtan efter mer andlighet.
– Jag tror att den andliga delen är viktig för människor, kanske speciellt viktig för oss i Sverige eftersom vi lever i ett av världens mest sekulariserade länder, säger Sandra Adrian.
Hon fortsätter:
– Generellt vill vi svenskar inte ha en kontrollerande lära, det är heller inte intressant att bara vara andlig på söndagar för att vi måste, utan vi söker oss istället till alternativa former av andlighet såsom yogapraktik, olika former av österländskt energiarbete och shamanism, som kan integreras i alla delar av vårt liv. Vi följer ingen religion utan vandrar hellre vägen till våra förfäders och förmödrars kunskap, säger Sandra.
En längtan efter naturen kan också vara en förklaring till det intresse för shamanism som Sandra och Pernilla bevittnar.
– Jag tror att många känner att de saknar andlighet och spiritualitet i sina liv och att de vill vistas mer i naturen. Shamanism har en tydlig andlig aspekt och många av ceremonierna och ritualerna är utomhus som exempelvis eldceremoni som är vanligt förekommande vid nymåne och fullmåne, säger Pernilla.
Själaro i naturen
Sandra är inne på en liknande tanke.
– Många svenskar älskar ju att vara i naturen, och även om man inte funderar så mycket över det kan man lätt finna en känsla av själaro och samhörighet i naturen. Naturen har blivit vårt tempel. Att följa årshjulets kretslopp känns naturligt och rätt för många. Det har också blivit allt vanligare att man börjar återuppta gamla traditioner såsom kunskap om örter och växter, säger Sandra.
Klimat och hållbarhet avgörande för många
Sandra upplever att frågor om klimat och hållbarhet är viktigare nu och tror att det kan vara avgörande för många.
– Vi har insett att vi behöver värna om naturen, lyssna till mamma jord och inte exploatera och utnyttja resurser. Vi är alla ett kollektiv på denna jord, och det vi konsumerar här har effekt långt bortom oss själva.
Att knarka dopamin inte vägen till läkning
Hon tror att vägen till läkning och hållbarhet ligger i att gå djupare i sig själv snarare än att ”knarka dopamin från sociala medier, teve och yttre stimuli”.
– Därmed inte sagt att vi inte kan njuta av allt det där ibland ändå förstås! Inga pekpinnar, mer bara saker att kontemplera över, fortsätter Sandra Adrian.
Yogan har blivit accepterad och samtidigt fysisk
Pernilla tror att yogan kan ha urvattnats och att fler söker sig vidare för att ta nästa steg.
– Jag upplever att många av oss som praktiserat yoga länge vill vidare till något som berör en på ett annat sätt. Yogan har idag blivit accepterad i samhället men den har också blivit väldigt fysisk, som träning, tappat magin och andligheten, säger Pernilla Cristvall.
Blivit mer mainstream
En annat förklaring till att intresset för andlighet och urkraft tycks ökat kan ha att göra med att det, kanske tack vare yogans spridning, nu har blivit lättare att komma i kontakt med shamanism och andra sätt att arbeta med energier.
– Det har blivit mycket mer lättillgängligt idag, dels genom att vi reser över världen på ett helt annat sätt nu än för bara ett par decennier sedan. Men också att vi har blivit mer öppet sinnade, fler vågar komma och prova alltifrån kakaoceremonier, trummeditationer, skogsbad och så vidare. Det har blivit lite mer avdramatiserat. Det är också en stark drivkraft för mig, att människor ska våga komma, känna samhörighet och inte vara rädda för den här typen av arbete, säger Sandra Adrian.
Om rätten att själv definiera vad andlighet är
Kanske har vi tröttnat på att följa en given väg eller tradition.
– Jag tror att många vill vara fria att själva definiera vad andlighet innebär för dem, inte följa en tradition eller person. Vi vill vara i sammanhang och forum där vi lär oss att lyssna till oss själva, i ett eget utforskande, säger Pernilla Cristvall.
Du äger ditt liv
Sandra Adrian tror att den shamanistiska tron på att vi äger vårt eget liv, att vi kan ta ansvar för vårt eget välbefinnande är efterlängtad av många.
– Jag tycker om att shamanismen inte följer dogmer, normer eller färdigställda ritualer utan till stor del bygger på att du själv plockar ihop kunskap och fungerande metoder från olika håll.
De fyra riktningarna i medicinhjulet är:
Syd: vår kropp, arketyp ormen, element jord
Vår historia och barndom. Liksom ormen ömsar skinn, lär vi oss att göra upp med det förflutna och lämna de gamla historierna bakom oss.
Väst: våra tankar och känslor, arketyp jaguaren/vargen, element vatten
Här möter vi våra skuggsidor, tar tag i våra konflikter såväl på insidan som utsidan och tillåter våra känslor komma upp till ytan så vi kan släppa vårt drama och se igenom
våra illusioner och projektioner. Likt jaguaren, full av integritet och utan fiender.
Norr: vår själ, arketyp kolibrin, element eld
Här vågar vi lyssna till själens längtan, vår passion, vad vi egentligen vill och likt kolibrin gå till de blommor som har nektar, ger oss näring och har full tillit till att våra vingar bär.
Öst: vår ande, arketyp örnen/kondoren, element luft
Här lever vi vår dröm och flyger likt de stora fåglarna, högt ovanför livets trivialiteter. Vi har en helhetsbild, men tvekar inte att då och då dyka ner för att undanröja ett hinder.