Mer om mantran: Att lyssna till recitation av veda på sanskrit kan skapa mönster av samordning i hjärnan

Språkfråga till Yogapanelen:
Jag har en språkfråga. Ibland har jag funderat över mantrans betydelse, eftersom det bara är några få ord men översättningarna kan bli långa fraser.
Jag har tittat lite på websidan Mantrapedia och där har jag lärt mig att några mantran är på sanskrit och andra är på gurmukhi, som till exempel ong namo guru dev namo, vilket Mantrapedia översätter med ”I bow to the subtle divine wisdom, I bow to the divine teacher within”. (Jag kände inte till gurmukhi men förmodar att det är indoeuropeiskt och släkt med sanksrit.)
Min fråga är om mantrat är en förkortning, eller om språket är uppbyggt så att varje ord innehåller väldigt mycket, för så skulle det ju kunna vara?
Alltså, exempelvis, betyder ”namo” endast ”buga”, eller är ordet faktiskt första person singular? Men ordet ”ong” i sig självt översätter Mantrapedia med ”The Universal Creative Consciousness is my true essence” och då har vi plötsligt en hel mening i ett enda ord.
Att ”guru” betyder ”lärare” är allmänt känt, och jag förstår att ”dev” betyder ”gud”, men då återstår det där med ”within”… Jag skulle helt enkelt vilja kunna bena ut det.
Jag gillar mantran och älskar när ett yogapass avslutas med en mantrameditation. Jag har inga problem med att de kan betyda väldigt mycket men skulle gärna vilja veta lite mer rent språkligt.
Den här frågan har inte så mycket med yoga i sig att göra, men mantran är ju rätt centrala och det vore kul att se en artikel om språket bakom dem.
Lisa Sandberg
Ja tack, jag vill ha full tillgång till yogafordig.nu för 19 kr/mån.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
Yogapanelens Stefan Lagrosen svarar:
Om mantror, sanskrit och veda
De ord vi använder i vårt vanliga språk har både ett betydelsevärde och ett ljudvärde.
Ordet ros har det ljudvärde som kommer när vi uttalar det men det betyder också en vacker blomma.
Inom den vediska teoribildningen, som yoga kommer från, är själva ljudvärdet ofta det viktigaste inte minst i mantror som man använder vid meditation.
I transcendental meditation, TM, som jag utövar, använder man mantror som inte har något betydelsevärde just för att sinnet inte ska låsas fast vid någon betydelse utan kunna bli fritt att uppleva rent medvetande.
I de vediska texterna kallas orden också ofta mantror och även där är ljudvärdet avgörande särskilt i de mer centrala delarna.
Språket som veda är uttryckt på är sanskrit som är ett språk som anses vara nära naturens eget språk. Det innebär att ljudvärdet direkt motsvarar den form de beskriver.
Den vediska litteraturen är uppbyggd i olika skikt med centrala, abstrakta delar som kommenteras i mer konkreta, perifera delar. I de mer perifera delarna, som till exempel de ayurvediska texterna är betydelsevärdet viktigt och man kan läsa texten som en vanlig text och förstå vad den innebär.
I de mer centrala delarna är det ljudvärdet som är det viktiga och att försöka förstå betydelsen intellektuellt är inte möjligt bara genom ordens betydelsevärde.
A är det ljud vi gör när alla talorgan är öppna
Den allra mest centrala delen av veda är Rig Veda som anses innehålla helheten i all kunskap om allting men i mycket kondenserad form. Helheten finns också i första kapitlet, första versen, första ordet och till och med första bokstaven (eller egentligen ljudet) i alltmer abstrakt form och sedan kommenteras de och utvecklas i de kommande delarna.
I den dynamik som uppstår mellan den totala fullheten och den totala tomheten startar en rörelse som uttrycks av nästa bokstav ”ni” och ur denna rörelse kommer hela universum.
Första versen i Rig veda börjar ”Agnim ile purohitam ….”. Första bokstaven är A. Det är det ljud vi gör när alla talorgan är helt öppna. Det motsvarar, den totala fullheten, helheten – ett oändligt fält av rent, stilla medvetande vilket enligt den vediska filosofin är det enda som egentligen existerar och som allting annat uppstår ur.
Men eftersom fältet innehåller allt, innehåller det också den totala tomheten. Och det är det som uttrycks av nästa bokstav g som uppstår när talorganen är helt slutna.
I den dynamik som uppstår mellan den totala fullheten och den totala tomheten startar en rörelse som uttrycks av nästa bokstav ”ni” och ur denna rörelse kommer hela universum. Och detta kommenteras sedan i de övriga vediska texterna på ett alltmer konkret plan.
Ljuden i veda är kraftfulla
Eftersom ljuden i veda är så kraftfulla är det mycket givande att lyssna på recitation av veda på sanskrit – även om man inte alls förstår vad som sägs.
Man har exempelvis kunnat mäta med EEG att när människor lyssnar på sådan recitation uppstår ett mönster av samordning i hjärnan, ett mönster som kan relateras till bättre funktion hos hjärnan.
I vår moderna tid finns det faktiskt en app som man kan ladda ner där man kan få vedisk recitation i sin egen mobiltelefon. Den heter Maharishi Veda och kan laddas ner både till Android och Iphone.
Förutom många exempel på vedisk recitation finns där även Gandharva veda-musik – traditionell indisk musik som anses ha mycket goda effekter på välbefinnandet.
Ställ din fråga till Yogapanelens experter!
Foto: Pixabay