Så säger experterna om yogans framtid i skolan
Vi behöver backa tillbaka och få ett mer holistiskt synsätt på eleverna och skolan, säger Filippa Odevall på Skolyoga.
Yoga för dig ställer två frågor till tre personer med stor kunskap om yoga för unga. Här berättar de om möjligheterna och utmaningarna som väntar i klassrummen.
- Varför finns det inte mer yoga och meditation i skolorna idag?
- Hur ser det ut om tio år?
Annica Skoglund, grundare av Kids Yoga Foundation Sverige.
- Den främsta orsaken är fortfarande kopplingen till religion. Det finns en stor osäkerhet kring hur man ska hantera frågor som rör religion och skolorna väljer ibland att avstå från aktiviteter som kan skapa problem med föräldrar. Det finns fortfarande många barnyogalärare som har dålig kunskap om yogans historiska koppling till religion. Lär man sig den, kan man också hantera de frågeställningar som kommer upp. En annan orsak är ekonomi. Skolor vill inte lägga pengar på en verksamhet som för dem ger oklara resultat.
- Jag tror att yoga i skolan kommer bli mycket vanligare om tio år. Kanske till och med så att alla skolor erbjuder det. Förutsättningarna för att vi ska nå dit är att barnyogalärare lär sig hantera frågor om religion samt att yogan anpassas efter barnet och barnets behov. Senare tids hjärnforskning visar på behovet av rörelse för att hitta lugn och koncentration. Så vi behöver lägga in mer övningar med rörelse innan vi gör meditationsövningar, guidade avslappningar eller liknande. Kortfattat behöver vi anpassa yogan efter barnets behov och förutsättningar.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
Angelica Henriksson, grundare av Studio Karma och Barnyoga.com.
- Jag har utbildat i yoga i snart tio år och ser att barnyogan ökar stadigt i många verksamheter. Att det ännu inte finns i större utsträckning skulle jag tro beror på okunskap. Att yoga och meditation så enkelt kan inkluderas i den befintliga verksamheten, med väldigt små medel, är det kanske inte alla som vet. Yoga kan utföras till exempel vid en samling, innan eller efter en lektion eller bara som en paus när den behövs. Den behöver inte ta lång tid eller kräva redskap. Jag är dagligen i kontakt med pedagoger och föräldrar som efterfrågar aktiv återhämtning bland barnen. Och efterfrågan på våra utbildningar ökar år för år.
- Redan idag börjar vi förstå värdet av att utbilda oss i vår egen hälsa så väl fysiskt som mentalt, att lära barn redan från lägre åldrar om vikten av återhämtning och att skapa balans mellan aktivitet och vila. Jag är övertygad om att yoga och liknande aktiviteter kommer vara en permanent del av skolans väsen inom tio år.
Filippa Odevall, grundare av Skolyoga.se.
- Jag tänker att det framför allt beror på vårt skolsystem. Det har sett likadant ut i 150 år med en struktur från industrialismen, då man kategoriserade allt efter ämnen och buntade ihop alla som var födda samma år. Vi som arbetar med Skolyoga är en del av en gräsrotsrevolution som jobbar för en förändring. Yoga aktiverar många nya områden i hjärnan. Tänk om man inte kunde aktivera armen, då skulle man gå omkring med den hängande obrukbar hela dagarna. Lite så är det med de delar av hjärnan som man inte använder. Det belastar oss och gör oss obalanserade. Dessutom tror jag att de lärare som utbildar sig idag, inte kommer att gå med på att så mycket ansvar läggs på dem, utöver själva undervisningen. Eleverna pressas till prestation så mycket att de inte mår bra. Vi behöver backa tillbaka och få ett mer holistiskt synsätt på eleverna och skolan.
- Självklart kommer det vara väldigt mycket vanligare med yoga i skolan, även om det nödvändigtvis inte kommer att kallas för yoga. Det kommer att finnas olika typer av andningsövningar, yogarörelser och meditationsövningar i skolan, på åtminstone hälften av alla skolor i Sverige!