Saprema tillbaka till fabrik på Bali
När Saprema of Sweden, en av de tonsättande tillverkarna av yogakläder i Sverige, i dagarna kommer med en ny kollektion är det åter tack vare ett samarbete med en fabrik på Bali.
När Anna Asplund, som själv står för all design, grundade Saprema skedde all tillverkning på Bali där hon hade varit mycket och där hon också fördjupade sin kontakt med yogans värld.
I samband med att företaget expanderat under åren så har hon flyttat tillverkningen till närbelägna Estland.
Innebär det här att du nu slutar samarbetet med den estländska fabriken?
– Nej, det vi gör nu på Bali är en limited edition, ett engångsjobb. Jag var på Bali en stor del av vinterhalvåret för att hålla i yogaresor och passade då på att knyta nya och nygamla kontakter. Jag kände mig inspirerad och det kändes bra att kunna tillverka någonting där igen, det hela skedde väldigt spontant.
Nytt för denna Sapremakollektion är att den har en del produkter som inte är direkt knutna till yogan, som till exempel en klänning, byxor i linnetyg och att flera av plaggen har tryck. Anna Asplund står för designen även för dessa.
Hon kompletterade sin verksamhet inom modeindustrin när hon för tre år sedan tog sitt reseintresse till nästa nivå genom att, i samarbete med Anna Sunesson, starta Yatra yogaresor.
Enligt Anna Asplund går båda verksamheterna idag enligt förväntningar, eller till och med bättre.
– Vi har fem resor per år och trycket på resorna är stort, många återkommer för både andra och tredje året i rad.
Anna Asplund är ett lysande exempel på en yogaintresserad person som lyckats starta och driva företag med koppling till yogans livsstil. Idag lever hon av och med Saprema of Sweden och Yatra yogaresor.
När du tittar tillbaka på åren som gått sedan du startade Saprema, vad har varit den största utmaningen?
– Att våga stå stark även när man möter motgångar, att driva eget har utmaningar på många plan. Att vara stark i sin vision och inte försöka härma vad andra gör, utan göra sin egen grej som man själv känner sig inspirerad av.
De senaste åren har det dykt upp många yogaklädmärken. För att möta den utmaningen gäller det att, enligt Anna Asplund, tro på det man gör och att lita på att kunderna stannar kvar, att de uppskattar det unika i design och en produktion i hållbara led, ekotänk och personlig kontakt.