Hållbart och kvinnligt gör Harvest Moon till en ny stjärna på yogamodets himmel

När vi får kontakt med Harvest Moons grundare Ylva Bryhn är hon mitt uppe i förverkligandet av en dröm. Ett eget varumärke grundat i värderingar kring kvinnligt, personligt och hållbart. Eller som företaget skriver på hemsidan: Här och nu, och samtidigt tidlös. På väg, och samtidigt grundad.
Hur och när startade Harvest Moon?
– Harvest Moon föddes under fullmånen årsskiftet 2018/19, men alla tankar runt och allt jobb med att bygga en kollektion började långt tidigare, säger hon.
En dröm om att skapa något eget hade börjat ta form åtta-nio år tidigare. Redan då började den första kollektionen mejslas fram, steg för steg. Som en röd tråd genom arbetet löper omtanke för material, passform för kvinnans kropp – och hållbarhet.
Unikt erbjudande från Harvest Moon till dig som prenumererar på Yoga för dig.
Här tecknar du enkelt en prenumeration för 19 kr/mån.
– Jag valde att lägga produktionen i Europa hos mindre familjedrivna fabriker där jag vet att arbetarna mår bra och har avtalsenliga löner. Produkterna är gjorda i mindre kvantiteter och vi tar hem varorna genom Europa på lastbilar som har platser kvar när de ska vidare upp till Sverige.
Men detta är bara en liten del av Harvest Moons hållbarhetsarbete. Succesivt byter företaget ut nytt material till återanvänt.
Ylva Bryhn har ritat kläder sedan barnaåren.
Mode, färg och form som passion
Mode, färg och form har alltid varit en passion för Ylva, som har 30 års erfarenhet av modeindustrin.
– Jag var inspirerad av min mormor och jag började rita och sy kläder redan som tolvåring. För mig fanns det inget annat jag ville göra och jag har aldrig funderat på att byta bana.
Ylva har en designutbildning från Italien, men vill inte titulera sig designer då hon inte jobbat i den rollen.
– Jag har jobbat inom retail, försäljning och produktion av kläder i hela mitt yrkesverksamma liv, bland annat på Designtorget Mode, DKNY och många år som inköpare på Hennes och Mauritz och skulle därför kalla mig kreativ inköpare. Det är lyckan att få jobba med textilier och form som håller mig kvar.
Emilia visar en del av Soft Business-kollektionen.
Hur startade ditt samarbete med Emilia Löf Karlsson?
– När jag såg Emilia på Yogagalan tidigare i år tänkte jag att hon representerar vad Harvest Moon står för: både fashion och yoga, egen stil och personlighet. Kvinnlig med stolthet. Man tar en kjol eller ett par tights och stylar så att det talar ens egen personlighet.
Magi från första mötet
Men Emilia, som hade sett Harvest Moon när hon letade efter ett varumärke som stod för hennes värderingar, hann kontakta Ylva först.
– Det var magi från första mötet med samma värderingar och tankar kring kropp och hållbarhet och det kändes självklart att hon skulle representera Harvest Moon och vara med på resan. Just nu jobbar vi på en egen Emilia mini-kollektion med modeller, färger och detaljer som hon själv valt ut. Den kommer ut i början av 2021 och vi längtar.
Emila visar yogakollektionen.
Unikt erbjudande från Harvest Moon till dig som prenumerar på Yoga för dig
- Erbjudandet hittar du i Yoga för dig Club.
- Teckna prenumeration enkelt för 19 kr/mån.
Avsluta lika enkelt när som helst.