Om konsten att sälja något till en yogi
Det är inte mycket som behövs för att yoga.
Kort sagt: Inte mer än viljan.
Rätta mig gärna om du tycker att jag har fel.
Det finns ingen utrustning som är nödvändig för att utöva yoga.
Även om följsamma kläder kan underlätta i vissa positioner.
Men mattan då, tänker du kanske.
Ja, visst kan det många gånger vara fördelaktigt med en lagom mjuk matta, som är enkel att hålla ren och som ger önskvärt grepp.
Men nödvändig för att utöva yoga – nej.
Yogamattan som en kär ägodel
Mattan har kommit att bli yogautövarens kanske tydligaste attribut.
Jag hittar ingen säker källa till hur många yogamattor som lämnat fabriker runt om i världen för att till slut hamna hos dig eller någon annan yogautövare.
Giftfria mattor, mattor med grepp, klimatkompenserade mattor, mattor av ull, mattor av plast, mattor av gummi, färgstarka mattor och diskreta mattor. Resemattor. Mattor för ditt hem.
Det har slagit mig att marknaden förr eller senare borde bli mättad.
Men jag ser inga tecken på det.
Jag förstår att en väl använd matta med tiden slits ut och behöver ersättas med en ny.
Men jag har svårt att tro att detta slitage motsvarar denna till synes oupphörliga ström av nya mattor som når marknaden.
Glädjen av att införskaffa något
Jag tänker att kanske är det så här: Yogamattan ger dig en av få chanser att kombinera kärleken till din utövning med glädjen av att införskaffa något.
Yogamattan är i det avseendet, åtminstone i vissa fall, något mer än en matta.
När du väl gjort ett val och köpt din matta, och gläds över den, så kan du sedan fördjupa dig ytterligare i detta gränsland mellan yogan, som i sig är antikommersiell, till den buffé av prylar som väntar runt hörnet.
Som de moderiktiga plaggen.
Som smyckena.
Att lyckas sälja en matta till dig kan för det lyckosamma företaget i bästa fall lägga grunden för fler försäljningar.
Jag tänker också att du är en svårfångad konsument.
Det krävs något extra för att du ska göra den där kopplingen mellan det som går att köpa och den träning som du älskar.
Rapport från yogafestivalers mässhallar
Jag har läst någonstans att det tog modeindustrin ett decennium eller mer att förstå sig på punken och göra mode av den.
Ofta handlar det om en eller ett par grundare, nästan alltid kvinnor, som har en idé och går ”all in”.
Jag tror det är möjligt att dra en parallell till yogan, om än i mycket mindre skala, och med andra förtecken.
Jag har vandrat runt på många mässavdelningar på yogafestivaler och gång efter annan häpnat över den företagsamhet som finns i yogans värld.
Ofta handlar det om en eller ett par grundare, nästan alltid kvinnor, som har en idé och går ”all in”. De går igenom alla steg till färdig produkt, säljkanaler och marknadsföringsmateriel.
Förhoppningen och drivkraften är ofta att kunna leva på sin dröm.
Och det som ska få dem att lyckas är det genuina intresset, något som de delar med dig.
I bästa fall ska produkterna spegla detta innerliga intresse.
Jag har sett de färggranna tygpåsarna för svettiga kläder, yogapallarna som doftar av nyligen snidat trä, smyckena, de egendesignade kläderna.
Marknadsutsikterna för många av dessa egenföretagare är, till skillnad från entusiasmen, ofta begränsade.
Några få etablerar sig, många tvingas ge upp sin dröm.
Det där lyftet till större produktion infinner sig sällan.
Från redskap till inredning
När så en av de stora varumärkena för sportutrustning i dagarna lanserar en yogamatta med motiv av en konstnär känns det som att något har hänt.
Som om något av den där innerligheten som kännetecknar den lilla ”yogaprenören” skulle gå att kontraktera, fånga in, rent av skala upp.
Kanske har Casall hittat ett sätt att nå dig när företaget nu lanserar mattor med motiv av konstnären Emma von Brömssen.
Yogamattan ska bli heminredning.
Innebörden av detta nya säljgrepp ska inte överdrivas, och går inte att fullt ut jämföra med när de stora företagen inom modeindustrin började sälja byxor med hål på knäna.
Men kanske får det dig eller någon annan att byta ut din matta.
Innan den gamla har gjort sitt.
Eller åtminstone tänka tanken.