Chefredaktören: Jag trodde inte att det skulle vara så lustfyllt att helt och fullt ge sig hän åt detta nya
När nu 118 av denna tidnings 120 sidor är skickade till tryckeriet och bara detta sista uppslag kvarstår nyttjar jag min rätt – och skyldighet som redaktör och utgivare – att stanna upp och låta allt sjunka in.
Eller landa, som man gärna säger i yogans värld.
Jag har alltid uppskattat den här stunden, ensam med en kommande, ännu ej publicerad, tidning.
Här finns tid för eftertanke efter att alla frågor som hör produktionscykeln till har fått ett svar.
Efter alla deadlines och kompletteringar.
Efter alla diskussioner.
Efter alla korrigeringar.
Efter alla val i det stora och lilla. Beslut som fattats på tu man hand av redaktörer, krönikörer, formgivare, redigerare och utgivare, och val som vi gjort gemensamt, som en redaktion.
I denna stund upplever jag en form av förtätad närvaro.
Och jag njuter av den.
Om det finns något mer att säga, så är det här och nu som chansen finns att göra det.
Och, ja, denna gång har jag något som jag vill berätta.
Ja tack, jag vill ha full tillgång till yogafordig.nu för 19 kr/mån.
Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev från Yoga för dig!
Så började det
Mitt första stadigvarande jobb som journalist var som redaktör på en lokalredaktion i Kungsör, en liten kommun vid Mälarens västra inlopp. Det var för drygt 25 år sedan och digital produktionsteknik hade börjat förändra förutsättningarna för hur tidningar blir till.
Innan jag stängde och låste dörren till redaktionen som låg på huvudgatan i Kungsör skickade jag dagens text via telefonmodem till centralredaktionen i Köping, ett par mil därifrån.
Sedan satte jag mig i bilen för att leverera dagens bilder, vilka var för tunga för modemet.
Ett nytt medielandskap tog form, och alla inblandade försökte förutse hur det skulle förändra förutsättningarna för all form av journalistik.
Ungefär en halvtimme senare sladdade jag in på parkeringen vid centralredaktionen i Köping, lät bildchefen tömma kameraminnet och morsade på nattchefen som just hade ögnat igenom min text.
Men det var inte brist på fiber och bredband som gjorde att den lokala redaktionen i Kungsör lades ned några år senare (och förhoppningsvis berodde det heller inte på sviterna av mina insatser där).
Ett nytt medielandskap tog form, och alla inblandade försökte förutse hur det skulle förändra förutsättningarna för all form av journalistik.
När jag sensommaren 2011 kontaktade min ungdomsvän Pernilla Cristvall (som idag driver ett par yogastudios i centrala Stockholm) och frågade om hon ville vara med och starta en yogatidning, var det i ett helt annat medielandskap – smarta telefoner i var mans hand, ständig internetuppkoppling och en dramatisk ökning av sociala medier.
Vid sidan av papperstidningen startade vi en hemsida och en Facebooksida.
Frågan om hur länge papperstidningar ska finnas kvar har jag hört kollegor diskutera sedan min första dag som journalist, och fortfarande är det ingen som har något svar.
Att det ännu fanns möjlighet att ge ut en tidning om yoga fick jag bekräftat för mig ganska snart.
Successivt vann Yoga för dig förtroende bland läsare och annonsörer och med en bas av trogna prenumeranter, kreativa och expanderande yogaföretag som vilke annonsera och lösnummerförsäljning på uppemot 2000 platser runt om i Sverige och Norge, upplevde papperstidningen flera år av tillväxt och hållbar ekonomi.
Vi kunde parallellt med detta se hur intresset växte för vår hemsida, som 2017 genomgick en stor förändring.
Intresset för vår hemsida har stadigt ökat
I takt med att intresset för vad vi gjorde på nätet ökade, kändes det också alltmer meningsfullt och lustfyllt att ägna sig åt just den delen av verksamheten.
Jag inser nu att jag själv ställt om.
Jag anser inte längre att någonting måste tryckas i en tidning för att få officiell status och genomslag. Tvärtom känns det ofta som att en publicering sker ”på riktigt” först när ett inlägg läggs upp på internet, blir sökbart och delningsbart och kan nå vem som helst, när som helst.
Det är i detta medielandskap som jag hittar vår nya utmaning: Vi kan och ska fortsätta göra det vi gjort: Berätta historer om och från yogans värld. Inspirera och ifrågasätta. Och – fungera som ett filter.
Artiklar och reportage publiceras på internet och blir delar i ett oavbrutet flöde av information – och detta sker till viss del på bekostnad av den paketering och periodvisa utgivning som kännetecknar tidningar och magasin.
Det är i detta medielandskap som jag hittar vår nya utmaning: Vi kan och ska fortsätta göra det vi gjort: Berätta historer om och från yogans värld. Inspirera och ifrågasätta. Och – fungera som ett filter.
I ett landskap där flöden avlöser varandra i en aldrig sinande ström, kan en redaktion göra val och – i bästa fall – få dig som läsare att stanna upp ett ögonblick.
Det redaktionella samtalet och det initiativ som följer med detta samtal är lika viktigt idag som någonsin tidigare. Att det i vissa avseenden är enklare och mindre tidskrävande att nå dig får aldrig leda till att vi gör avkall på det redaktionella arbetet med att granska, dubbelkolla och balansera. Vi ska fortsätta att fungera som just en redaktion och fortsätta att föra en redaktions samtal om vad som ska publiceras, hur och – inte minst – varför.
Nya Yoga för dig
Alldeles nyligen har vi lanserat en ny prenumerationsform. Som aktiv prenumerant kommer du åt alla texter som vi publicerar på yogafordig.nu, inklusive annat innehåll som exempelvis yogaklasser med framstående yogalärare, för 19 kronor i månaden. (Därtill finns ett speciellt erbjudande för dig som är yogalärare eller går en yogalärarutbildning.) Prenumerationen är obunden och du kan enkelt avsluta den när du vill.
Här tecknar du prenumeration. Du som redan är prenumerant klickar på Jag är prenumerant, för att aktivera din digitala prenumeration.
Som aktiv prenumerant kommer du även åt vår nya sida Yoga för dig Club där du hittar exklusiva erbjudanden om yogaresor, yogaklasser online, yogakläder, yogasmycken och, inte minst, yogautbildningar.
Yogasamhället ställer om
Papperstidningen har under senare år fungerat som ett komplement till det arbete vi utför på nätet. Men en tidningsutgivning är riskfylld och förenad med stora kostnader.
Det är inte på grund av corona som vi tar det här steget, men corona har påskyndat det.
Många verksamheter inom yogans värld, inte minst de många studios som finns runt om i landet, drabbades inledningsvis hårt av pandemin. Vi har sedan sett många exempel på hur enskilda yogalärare och hela yogastudios tagit sina första steg in i en virtuell värld och nu kompletterar sina traditionella verksamheter med yogaklasser som sänds live via internet.
Vårt första nummer för i år kom ut i tidningshyllorna i mars, just när pandemin lamslog stora delar av de affärer och butiker som förväntades sälja tidningen. Vem passerar en pressbyrå när man inte ens får åka buss eller tåg? Den osäkerhet som råder kring om och när restriktionerna upphör, och hur det blir sedan, har gjort oss övertygade om att det här är rätt tillfälle att göra denna omställning.
Den tidning i vilken du hittar den här texten är det sista numret av Yoga för dig som papperstidning.
Och när vi nu väl tar det här steget, så gör vi det fullt ut. Det innebär att vi heller inte kommer att producera tidningar i pdf-format.
Men.
Vi kommer att fortsätta att berätta om yogans utveckling.
Vi kommer att fortsätta föra ett redaktionellt samtal i syfte att lyfta frågor och infallsvinklar som vi är övertygade om har ett allmänintresse.
Och för att kunna fortsätta med allt detta samlar vi våra krafter på en och samma plats, yogafordig.nu.
Det är dags nu
Med handen på hjärtat – jag har alltid älskat tidningar, och nu talar jag om papperstidningar. Och jag hade aldrig kunnat tro att det skulle kännas så lustfyllt – och meningsfullt – att helt hänge sig åt detta nya.
Denna stund av eftertanke närmar sig sitt slut.
Det finns alltid mer att säga, jag får nöja mig med att något av detta alls blev sagt.
Det är dags att släppa iväg den nu, tidningen.
Namaste.
Läs gärna Annelie Bränström-Öhmans text Våga vara i det som är en gång till.